دانلود مقالات - سایت 2016

پروژه با رفرنس خارجی، مقاله با مرجع معتبر انگلیسی

دانلود مقالات - سایت 2016

پروژه با رفرنس خارجی، مقاله با مرجع معتبر انگلیسی

تحقیق نگاهی به‌ پیشینه نظریه اتحاد عاقل‌ و معقول‌

چکیده‌: اگر فرآیند ادراک را حاصل‌ تعامل‌ سه‌ عنصر فاعل‌شناسا، متعلق‌شناسایی و شناخت‌ بدانیم، بسیاری از نظریات‌ مطرح‌ شده‌ در حوزه اندیشه اسلامی در خصوص‌ علم‌ و ادراک را میتوان‌ حول‌ محور دو نسبت‌ موجود بین‌ سه‌ عنصر یاد شده‌ سازماندهی کرد. تعدادی از نظریات‌ مهم‌ عهده‌دار تبیین‌ نسبت‌ عل

دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 154 مشاهده

فرمت فایل دانلودی: rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 24

حجم فایل: 20 کیلوبایت

چکیده‌: اگر فرآیند ادراک را حاصل‌ تعامل‌ سه‌ عنصر فاعل‌شناسا، متعلق‌شناسایی و شناخت‌ بدانیم، بسیاری از نظریات‌ مطرح‌ شده‌ در حوزه اندیشه اسلامی در خصوص‌ علم‌ و ادراک را میتوان‌ حول‌ محور دو نسبت‌ موجود بین‌ سه‌ عنصر یاد شده‌ سازماندهی کرد. تعدادی از نظریات‌ مهم‌ عهده‌دار تبیین‌ نسبت‌ علم‌ و ادراک و محکیعنه‌ آن‌ است‌ و برخی از نظریات‌ ناظر به‌ رابطه‌ ادراک با فاعل‌شناسایی است‌. نظریه «اتحاد عاقل‌ و معقول‌» از آن‌ دسته‌ نظریاتی است‌ که‌ به‌ رابطه اخیر راجع‌ میشوند. در این‌ مقاله، نظریه اتحاد عاقل‌ و معقول‌ از منظر تاریخی مورد بررسی قرار گرفته‌ است‌. نگارنده‌ قبل‌ از گزارش‌ تاریخی، اصطلاحات‌ و مفاهیم‌ مأخوذ در عنوان‌ بحث‌ را ایضاح‌ نموده‌ است‌.

مقدمه‌

نظریه «اتحاد عاقل‌ و معقول‌» و به‌ تعبیر دقیقتر «اتحاد عالم‌ و معلوم‌» را میتوان‌ نظریه‌ای عرفانی فلسفی دانست‌. عارفان‌ مسلمان، پیش‌ از حکمای اسلامی متعرض‌ این‌ مسأله‌ شده‌اند و در آثار خود به‌ بحث‌ درباره آن‌ پرداخته‌اند. ] فناری چاپ‌ سنگی: 82؛ ابن‌ ترکه‌ چاپ‌ سنگی: 68، 86، 89؛ ابن‌ عربی 1405: 360؛ قونوی 1362: 197؛ قیصری 1375: 92 [ این‌ نظریه‌ در فلسفه اسلامی معرکه آرا بوده‌ است‌. گروهی، که‌ در رأس‌ آنان‌ ابن‌ سینا (428 370 ق‌.) قرار دارد، بشدت‌ با این‌ نظریه‌ مخالفت‌ کرده‌اند؛ و گروه‌ دیگری به‌ تبعیت‌ از ملاصدرا (1050 980 ق‌.) ضمن‌ قبول‌ این‌ نظریه‌ براهین‌ عدیده‌ای بر آن‌ اقامه‌ کرده‌اند و آن‌ را بر مبنای محکم‌ فلسفی استوار نموده‌اند ] صدرالدین‌ شیرازی 1981 ج‌ 3: 324 [.

عارفانی که‌ متعرض‌ این‌ مسأله‌ شده‌اند، در چند و چون‌ آن‌ اختلاف‌ نکرده‌اند، و اساساً رویکرد آنان‌ به‌ این‌ بحث‌ از منظر متفاوتی بوده‌ است‌. آنان‌ نظریه‌ «اتحاد عالم‌ و معلوم‌» را در پاسخ‌ به‌ این‌ پرسش‌ که‌ حقیقت‌ آدمی چیست‌ مطرح‌ کرده‌اند و گوهر انسانی را چیزی جز علم‌ و اندیشه‌ ندانسته‌اند. در حالی که‌ فیلسوفان‌ عمدتاً از منظر هستیشناسی به‌ این‌ مسأله‌ نگاه‌ کرده‌اند و پس‌ از تبیین‌ جایگاه‌ وجودشناختی علم، عالم‌ و معلوم، به‌ بررسی دو نسبتی که‌ میان‌ این‌ سه‌ عامل‌ وجود دارد، پرداخته‌اند. در واقع‌ «اتحاد عالم‌ و معلوم‌» بیانگر نسبت‌ میان‌ عالم‌ یا فاعل‌ شناسا با علم‌ است‌.

  • تحقیق علوم اجتماعی
  • دانلود تحقیق
  • کار تحقیقی علوم اجتماعی
  • علوم اجتماعی
  • تحقیق نگاهی به‌ پیشینه نظریه اتحاد عاقل‌ و معقول‌
  • عاقل و معقول
  • نظریه اتحاد
  • پیشینه نظریه اتحاد عاقل و معقول
  • عاقل
  • معقولتحقیق
  • نگاهی
  • به‌
  • پیشینه
  • نظریه
  • اتحاد
  • عاقل‌
  • معقول‌

خرید فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.