دانلود مقالات - سایت 2016

پروژه با رفرنس خارجی، مقاله با مرجع معتبر انگلیسی

دانلود مقالات - سایت 2016

پروژه با رفرنس خارجی، مقاله با مرجع معتبر انگلیسی

بررسی رابطه میان احساس عدالت در نزد جوانان تهرانی و هویت ملی

چکیده:

در پژوهش حاضر مسأله اصلی این است که آیا میان احساس عدالت و هویت ملی در بین جوانان رابطه ای وجود دارد؟ یکی از مسائلی که در حال حاضر توجه اندیشمندان و محققان و سیاستگزاران را بخود جلب نموده است بحران هویت خصوصاً در میان جوانان می باشد. پیشرفت و توسعه در عرصه ارتباطات و اطلاعات بطور یقین الگوهای زندگی، ارزشها و هنجارهای مردم جوامع را دچار دگرگونی می کند و چنانچه این تغییرات منجر به از بین رفتن هویت جوامع شود کیستی و چیستی آنها را زیر سؤال می برد و اعضای جامعه دچار سردرگمی و به معنایی بی هویتی می شوند.

در این پژوهش به عنوان متغیر مستقل فرضیه اصلی تحقیق این است که «هر چقدر احساس عدالت در میان جوانان بیشتر باشد هویت ملی آنان قوی تر است»متغیر مستقل، احساس عدالت است با ابعاد سیاسی، اقتصادی، منزلتی و فرهنگی و متغیر وابسته هویت ملی است. این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه در قالب 40 سؤال در میان جوانان 29-18 تهرانی با حجم نمونه 371 نفر و با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از محدوده شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران از هر منطقه تعدادی بلوک تعدادی خانوار و نهایتا از خانوار ها با افراد 29-18 ساله مصاحبه انجام گرفته است.

در این تحلیل ابتدا رابطه هویت ملی با متغیرهای مستقل احساس عدالت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و منزلتی سنجیده شد و رابطه مذکور حاکی از آنست که بین متغیرهای مستقل (ابعاد عدالت) با بعد فرهنگی، زبانی و تاریخی هویت ارتباط معناداری وجود نداشته است اما رابطه میان ابعاد عدالت با بعد اجتماعی و جغرافیایی هویت که به معنای احساس عاطفه نسبت به اعضای اجتماع ملی و احساس تعلق و وفاداری نسبت به آب و خاک و مرزهای جغرافیایی در برابر خطرات احتمالی می باشد مثبت و معنی دار می باشد.رابطه ابعاد احساس عدالت با هویت سیاسی (تعهد و تعلق افراد نسبت به نظام سیاسی و دولت) مثبت و معنی دار است. در مورد ارتباط ابعاد احساس عدالت با هویت مذهبی نتایج گویای آن است که احساس عدالت سیاسی و احساس منزلتی با هویت مذهبی دارای ارتباط معنی دار مثبتی است و این در حالی است که بین احساس عدالت اقتصادی و احساس عدالت فرهنگی با هویت مذهبی ارتباط معنی داری مشاهده نشده است.

1 بیان مسأله

هویت ملی را می‌توان مهم‌ترین و فراگیرترین و بالاترین سطح هویت دانست. هویت به معنای «چه کسی بودن» از نیاز طبیعی انسان به شناخته شدن یا معرفی‌شدن به کسی یا جایی نشأت می‌گیرد. این احساس نیاز به تعلق، نیازی ذاتی و اساسی است که در هر فردی وجود دارد. از یک منظر می‌توان گفت مقوله‌ای به نام هویت سابقه‌ای به بلندای تاریخ بشریت دارد. هویت ملی روند پاسخ‌گویی آگاهانه یک ملت به پرسشهایی پیرامون خود، گذشته، کیفیت خاستگاه، حوزه تمدنی، جایگاه سیاسی ـ اقتصادی، فرهنگی و ارزشهای مهم تاریخی خود است. در تعریف هویت ملی آنرا احساس تعلق و تعهد نسبت به اجتماع ملی و کل جامعه ای که فرد در آن عضویت دارد دانسته‌اند. در این تعریف، باورها، ارزشها و هنجارها، تاریخ، دین، آداب و رسوم، ادبیات، اسطوره‌ها و … جای دارد. در دهه‌های اخیر بحث درخصوص هویت ملی اهمیت وافری پیدا کرده است.

یکی از مسایلی که اکنون محور بحث بسیاری از دانشمندان، محققان و سیاست‌گذاران است بحران هویت خصوصاًُ در بین جوانان می‌باشد. در عصر کنونی با پیشرفت چشمگیر در عرصه ارتباطات و اطلاعات و نفوذ بسیار وسیع وگسترده الگوهای مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، افراد با هجوم انبوهی از اطلاعات، ارزش‌ها و الگوها روبه رو هستند و مسلماً هویت به عنوان مجموعه‌ای از عواطف، احساسات، ارزشها و تعلقات، در این مسیر دچار تحولات مهمی خواهد شد. زمانی که افراد از هویت‌های قبلی خود جدا شده و به هویت‌های جدید نیز نمی‌توانند بپیوندند دچار بلاتکلیفی و سردرگمی می‌شوند. در این وضعیت، افراد با پرسش‌هایی از قبیل ما که بوده و هستیم و چه باید باشیم روبرو خواهند شد. این حالت بلاتکلیفی و سردرگمی زمینه لازم برای آسیب‌‌پذیری جامعه و مردم در برابر عوامل خارجی و نفوذ فرهنگهای مختلف را مساعد می‌سازد.

بر اساس برخی مطالعاتی که انجام شده است تغییراتی که نهایتاً ممکن است به بحران منجر شود در جامعه ما وجود دارد و نشانه های زیادی از آن دیده می شود. فاصله فرهنگی میان نسلهای مختلف، کاملاٌ مشهود است و مؤلفه های اساسی مطرح در میان نسل اول با مؤلفه های اساسی نسل بعد تفاوت بنیادی پیدا کرده است. بسیاری از اعتقادات، باورها و سنتهای نسل اول به عنوان اموری مورد تردید برای نسل کنونی در آمده است و جوانان امروز نسبت به آن بی اعتنا شده اند.برکسی پوشیده نیست که کشور ما از لحاظ فرهنگ و تمدن از غنای فراوانی برخوردار است. «آنتونی اسمیت» تعبیر جالبی را درخصوص هویت ملی به کار می‌برد و آنرا «بازتولید و بازتفسیر دائمی الگوی ارزش‌ها، نهادها، خاطرات، اسطوره‌ها و سنت‌هایی که میراث متمایز ملت‌ها را تشکیل می‌دهند و تشخیص هویت افراد با‌ آن الگو و میراث و یا عنصر فرهنگی امکانپذیر است» (30:1383) می‌داند. براین اساس هر ملتی می‌بایست توانایی تغذیه اعضای خود از این میراث را داشته باشد و به بازتولید، بازآفرینی و تداوم آن همت گمارد. اگر ملتی متکی بر پشتوانه عظیم و زندگی و میراث‌های ملی خود نباشد، نمی‌تواند هویت و وجود خویش را به اثبات برساند.

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات طرح

1-1 بیان مساله…2

1-2 اهمیت و ضرورت پژوهش…5

1-3 اهداف پژوهش…6

1-4 سؤالات پژوهش(سؤال اصلی و فرعی)…7

1-5 فرضیه اصلی…8

1-6 تعریف مفاهیم…9

1-7 متغیرهای مستقل و وابسته…12

1-8 روش تحقیق …12

1-8-1 شیوه جمع‌آوری اطلاعات…12

1-9 پیشینه تحقیق…13

1-9-1 تحقیقات داخلی…13

1-9-2 تحقیقات خارجی…21

1-10 جایگاه تحقیق حاضر نسبت به تحقیقات دیگر…25

فصل دوم: چارچوب نظری

2-1 پیشینه موضوع هویت…28

2-1-1 پیشینة مفهومی…28

2-1-2 انواع هویت…29

2-1-2-1 هویت فردی…29

2-1-2-2 هویت جمعی…30

2-2 هویت ملی…32

2-2-1 دولت…34

2-2-1-1 ویژگی دولت‌های مدرن…36

2-2-1-2 حکومـت…36

2-2-2 ملـت…37

2-3 ابعاد هویت ملی…43

2-3-1 بعد اجتماعی…43

2-3-2 بعد تاریخی…44

2-3-3 بعد جغرافیایی…45

2-3-4 بعد سیاسی…45

2-3-5 بعد دینی…45

2-3-6 بعد فرهنگی…46

2-3-7 بعد زبانی…46

2-4 پیشینه نظری هویت…46

2-4-1 سطح کلان…48

2-4-2 سطح خرد…54

2-4-3 دیدگاه تلفیق‌گرایان (جامعه‌شناسان معاصر)…68

2-5 مفهوم سازی هویت ملی (هویت جامعه ای)…81

2-6 پیشینه موضوع عدالت…85

2-6-1 چارچوب مفهومی…85

2-6-2 دسته‌بندی‌های مختلف عدالت…92

2-6-3 پیشیته نظری مفهوم عدالت…96

2-6-3-1 از دوره اندیشه اسطوره‌ای تا رنسانس.97

2-6-3-2 عدالت در اندیشه های قرون میانه…100

2-6-3-3 عدالت در اندیشه متفکران دوران بعد از رنسانس…101

2-7 مفهوم‌سازی عدالت…127

2-8 فرضیه های تحقیق…143

فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق

3-1 واحد تحلیل و سطح تحلیل…147

3-2 روش سنجش و ابزار گردآوری اطلاعات…147

3-3 تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق …148

3-4 جامعه آماری…153

3-5 حجم نمونه…153

3-6 شیوة نمونه گیری…154

3-7 روایی و اعتبار پرسشنامه…155

3-8 نحوة تکمیل پرسشنامه…157

3-9 روش‌های تجزیه و تحلیل داده ها…157

3-10 محدودیت‌های تحقیق…157

فصل چهارم: تبیین جایگاه هویت در میان جوانان

4-1 بخش اول: یافته های توصیفی…160

4-1-1 سیمای پاسخگویان…160

4-1-2 تبیین جایگاه هویت در میان جوانان…173

4-1-2-1 بعد اجتماعی هویت (متغیر وابسته)…173

4-1-2-1-1 شاخص بعد اجتماعی هویت.175

4-1-2-2 بعد تاریخی هویت…176

4-1-2-2-1 شاخص بعد تاریخی هویت…178

4-1-2-3 بعد جغرافیایی هویت…179

4-1-2-3-1 شاخص بعد جغرافیایی هویت…180

4-1-2-4 بعد سیاسی هویت…181

4-1-2-4-1 شاخص بعد سیاسی هویت…183

4-1-2-5 بعد دینی هویت…184

4-1-2-5-1 شاخص بعد دینی هویت…185

4-1-2-6 بعد فرهنگی هویت…186

4-1-2-6-1 شاخص بعد فرهنگی هویت…187

4-1-2-7 بعد زبانی هویت…188

4-1-2-7-1 شاخص بعد زبانی هویت…189

4-1-2-8 شاخص کلی هویت…190

4-1-2-9 مقایسه ابعاد شاخص هویت…191

4-1-3 تبیین جایگاه عدالت در میان جوانان…192

4-1-3-1 احساس عدالت سیاسی (متغیر مستقل)…192

4-1-3-1-1 شاخص احساس عدالت سیاسی…195

4-1-3-2 احساس عدالت اقتصادی…196

4-1-3-2-1 شاخص احساس عدالت اقتصادی.198

4-1-3-3 احساس عدالت فرهنگی…199

4-1-3-3-1 شاخص احساس عدالت فرهنگی..200

4-1-3-4 احساس عدالت منزلتی…201

4-1-3-4-1 شاخص احساس عدالت منزلتی…203

4-1-3-5 شاخص کلی احساس عدالت…204

4-1-3-6 مقایسه شاخص‌های فرعی احساس عدالت توزیعی (متغیر مستقل)…205

4-1-3-7 مشروعیت دولت (متغیر مستقل و واسطه)…206

4-1-3-8 شاخص مشروعیت دولت…208

4-2 بخش دوم: سنجش (نسبت سنجی) رابطه عدالت و هویت ملی در میان جوانان…209

4-2-1 رابطه بین بعد اجتماعی هویت ملی و ابعاد احساس عدالت (سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، منزلتی)…209

4-2-2 رابطه بین هویت تاریخی وابعاد احساس عدالت…210

4-2-3 رابطه بین هویت جغرافیایی و ابعاد احساس عدالت…210

4-2-4 رابطه بین هویت سیاسی و ابعاد احساس عدالت…211

4-2-5 رابطه بین هویت مذهبی و ابعاد احساس عدالت…212

4-2-6 رابطه بین هویت فرهنگی و ابعاد احساس عدالت…212

4-2-7 رابطه بین هویت زبانی و ابعاد احساس عدالت…213

4-2-8 رابطه بین هویت ملی و احساس عدالت سیاسی…213

4-2-9 رابطه بین هویت ملی و احساس عدالت اقتصادی…214

4-2-10 رابطه بین هویت ملی و احساس عدالت منزلتی…214

4-2-11 رابطه بین هویت ملی و احساس عدالت فرهنگی…214

4-2-12 رابطه بین هویت ملی و احساس عدالت…214

4-2-13 رابطه مشروعیت نظام سیاسی با ابعاد هویت ملی…215

4-2-14 رابطه بین هویت ملی و مشروعیت نظام سیاسی…215

4-2-15 رابطه بین احساس عدالت و مشروعیت نظام سیاسی…216

4-2-16 رابطه بین هویت ملی و تعداد موارد استفاده از رسانه‌های خارجی…216

4-2-17 رابطه بین هویت ملی و سفرخارجی فرد و گروه مرجع…217

4-2-18 رابطه بین هویت ملی و تعلق قومی فرد…218

4-2-19 هویت ملی و تحصیلات…219

4-2-20 هویت ملی و شغل…220

4-2-21 هویت ملی و پایگاه اقتصادی ـ‌ اجتماعی…221

4-2-22 هویت ملی و جنسیت پاسخگویان…222

4-3 بخش سوم: رگرسیون چند متغیره با روش گام به گام…222

4-4 بخش چهارم: تحلیل مسیر…226

4-4-1 کنترل متغیر مشروعیت نظام سیاسی…229

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1 نتایج توصیفی…233

5-1-1 ویژگیهای زمینه ای پاسخگویان…233

5-1-2 توصیف متغییرهای مستقل و وابسته…234

5-2 نتایج تحلیلی…239

5-2-1 فرضیه اصلی تحقیق…240

5-2-2 نتیجه مهم تحقیق…244

5-3 پیشنهادات…247

5-3-1 پیشنهاد به محققین…247

5-3-2 پیشنهاد به مسئولین…247

فهرست منابع…250

چکیده انگلیسی…257

فهرست جدول‌ها

جدول 3-1: تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق…150

جدول 3-2: عناوین متغیرها و سطوح سنجش و ابزار سنجش آنها…154

جدول 3-3: نتایج تحلیل روایی متغیرهای اصلی تحقیق…156

جدول 4-1: میانگین سن پاسخگویان…160

جدول 4-2: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب جنسیت…161

جدول 4-3: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب محل تولد…161

جدول 4-4: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب قومیت والدین و تعلق قومی فرزندان…162

جدول 4-5: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب میزان تحصیلات والدین و پاسخگویان…164

جدول4-6: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب مذهب…165

جدول4-7: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب وضعیت فعالیت…165

جدول 4-8: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب شغل پدر و شغل پاسخگویان (در صورت اشتغال)…166

جدول 4-9: میانگین درآمد پدر پاسخگویان(به تومان)…167

جدول 4-10: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب پایگاه اقتصادی اجتماعی پاسخگویان…167

جدول 4-11: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب منطقه محل سکونت…168

جدول 4-12: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب مطالعه یا عدم مطالعه روزنامه…168

جدول 4-13: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب مطالعه روزنامه‌ها و مجلات خارجی…169

جدول 4-14: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب استفاده از برنامه‌های ماهواره…170

جدول 4-15: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب استفاده از اینترنت…170

جدول 4-16: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب سایت‌های مورد استفاده…171

جدول 4-17: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب استفاده از رسانه های ارتباطی خارجی…171

جدول 4-18: تعداد رسانه‌های مورد استفاده پاسخگویان…172

جدول 4-19: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب مسافرت به کشورهای خارجی…172

جدول 4-20: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب گویه‌های بعد اجتماعی هویت…173

جدول 4-21: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب اولویت انتخاب فرد خارجی و ایرانی…174

جدول 4-22: میانگین، میانه و انحراف معیار شاخص هویت اجتماعی…175

جدول 4-23: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های بعد تاریخی هویت…176

جدول 4-24: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های بعد جغرافیایی هویت…179

جدول 4-25: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های بعد سیاسی هویت…181

جدول 4-26: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های بعد دینی هویت…184

جدول 4-27: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های بعد فرهنگی هویت…186

جدول 4-28: توزیع نسبی جمعیتی نمونه برحسب گویه‌های بعد زبانی هویت…188

جدول 4-29: توزیع شاخص کلی هویت…190

جدول 4-30: مقایسه ابعاد مختلف شاخص هویت (100ـ0 = )…191

جدول 4-31: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های احساس عدالت سیاسی…192

جدول 4-32: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های احساس عدالت اقتصادی…196

جدول 4-33: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های احساس عدالت فرهنگی…199

جدول 4-34: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های احساس عدالت منزلتی…201

جدول 4-35: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب میزان اعتبار افراد بر اساس شایستگی…203

جدول 4-36: میانگین شاخص‌های فرعی احساس عدالت…205

جدول 4-37: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های مشروعیت دولت…206

جدول 4-38: ضرایب همبستگی بین هویت اجتماعی و انواع احساس عدالت…209

جدول 4-39: ضرایب همبستگی بین هویت تاریخی و ابعاد احساس عدالت…210

جدول 4-40: ضرایب همبستگی بین هویت جغرافیایی و ابعاد احساس عدالت…210

جدول 4-41: ضرایب همبستگی بین هویت سیاسی و ابعاد احساس عدالت…211

جدول 4-42: ضرایب همبستگی بین هویت مذهبی و ابعاد احساس عدالت…212

جدول 4-43: ضرایب همبستگی بین هویت فرهنگی و ابعاد احساس عدالت…212

جدول 4-44: ضرایب همبستگی بین هویت زبانی و ابعاد احساس عدالت…213

جدول 4-45: ضرایب همبستگی بین مشروعیت و ابعاد هویت…215

جدول 4-46: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی برحسب تعداد موارد استفاده از رسانه‌های خارجی…216

جدول 4-47: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی برحسب سفر خارجی فرد…217

جدول 4-48: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی بر حسب مسافرت گروه مرجع به خارج از کشور…217

جدول 4-49: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی بر حسب سکونت گروه مرجع در خارج از کشور…217

جدول 4-50: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی برحسب احساس تعلق قومی فرد…218

جدول 4-51: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی برحسب میزان تحصیلات پاسخگویان…219

جدول 4-52: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی بر حسب شغل پاسخگو…220

جدول 4-53: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی بر حسب شغل پدر…220

جدول 4-54: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی برحسب پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی…221

جدول 4-55: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی برحسب جنسیت پاسخگویان…222

جدول 4-56: نتایج رگرسیون چند متغییره223

جدول4-57: نمایش میزان تاثیر مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مدل بر هویت ملی…227

جدول 4-58: رابطه میان متغیر مستقل اصلی و وابسته تحقیق با کنترل متغیر مشروعیت نظام سیاسی…229

جدول 4-59: رابطه میان هویت ملی و ابعاد احساس عدالت با کنترل متغیر مشروعیت نظام سیاسی…229

فهرست نمودارها

نمودار 4-1: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص هویت اجتماعی…176

نمودار 4-2: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص بعد تاریخی هویت..178

نمودار4-3: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص بعد جغرافیایی هویت…181

نمودار4-4: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص بعد سیاسی هویت…183

نمودار 4-5: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص هویت دینی…185

نمودار 4-6: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص بعد فرهنگی هویت.188

نمودار 4-7: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص بعد زبانی هویت…190

نمودار 4-8: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص کلی هویت…191

نمودار 4-9: هیستوگرام توزیع فروانی شاخص احساس عدالت سیاسی…195

نمودار 4-10: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص احساس عدالت اقتصادی…199

نمودار 4-11: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص احساس عدالت فرهنگی…201

نمودار4-12: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص احساس عدالت منزلتی…204

نمودار 4-13: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص کلی احساس عدالت…205

نمودار 4-14: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص مشروعیت دولت208

خرید فایل

http://link.fileina.com/product-30655-رابطه-میان-احساس-عدالت-در-نزد-جوانان-تهرانی-و-هویت.aspx'>خرید فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.