پایه های علمی ونظریه های مربوط به مسئله مطرح شده: آنچه که بعنوان مسئله ومشکل در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است پیشرفت تحصیلی دو گروه ار افراد می باشد افرادیکه دارای هدف هستند و آنها را دنبال میکنند و افرادیکه دیگران برای آنها انتخاب هدف می کنند یعنی در واقع افرادیکه بنابر علائق و انگیزه های ش
دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی
تعداد مشاهده: 597 مشاهده
فرمت فایل دانلودی: rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 33
حجم فایل: 52 کیلوبایت
پایه های علمی ونظریه های مربوط به مسئله مطرح شده:
آنچه که بعنوان مسئله ومشکل در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است پیشرفت تحصیلی دو گروه ار افراد می باشد افرادیکه دارای هدف هستند و آنها را دنبال میکنند و افرادیکه دیگران برای آنها انتخاب هدف می کنند یعنی در واقع افرادیکه بنابر علائق و انگیزه های شخصی به دنبال تحقق هدف می روند و گروهی که بدون انگیزه و علاقه هدفهایی را دنبال می کنند و در خصوص این امر یعنی انگیزه پیشرفت نظریاتی وجود دارد که حاصل تحقیقاتی وسیع و بیدریغ محققان و دانشمندان علوم انسانی میباشد.
یکی دیگر از محققان مشهور ونامی که اثراتی در خصوص بحث انگیزه پیشرفت دارد «آلفرد آدلر » می باشد آدلر که به روانشناسی فردی تاکید می کند آدمی را بعنوان یک موجودی که دارای اراده است و می تواند تصمیم بگیرد وانتخاب کند و مسئول در امور خودش می باشد معرفی می کند و او انسان را موجودی در حال شدن و پیشرفت معرفی می نماید و معتقد است که محرک و انگیزه اصلی رفتار بیشتر آن هدفها و انتظارات او از آینده می باشد و کلیه حرکات و جنبشهای فرد همواره متوجه به یک هدف است و او معتقدات که کوشش برای پیشرفت و برتری در واقع یک ضرورت ذاتی است. خوب حالا که اولین مسئله را این صراحت و تاکید بیان می کند معلوم میشود که در واقع با توجه به آنچه که شیوه زندگی فرد از آن یاد می شود نزد هر کسی متفاوت است. لذا این خود انسان است که می تواند با تکیه بر آن توانائیها و آن اهداف وعقاید و احساسات و ادراکات موجبات پیشرفت خود را فراهم آورد نه کس یا کسان دیگری بلکه خود فرد لذا با توجه به یکی از اصول مهمی که در نظریه آدلر وجود دارد و آدلر از آن تحت عنوان میل به تفوق و برتری و پیشرفت یاد می کند باید بگوئیم که این انگیزه پیشرفت خود موجب می شود که رفتار آدمی بطور مختلف وجود داشته باشد بگونه ای که رفتارهای ناشی از انگیزه و هدفها و عقاید و احساسات خود موجبات شکوفایی استعدادها و پیشرفت و برتری و تفوق را فراهم می آورد و به دنبال سلامتی روان وبهداشت روانی فرد را خواهیم داشت در حالیکه فعالیتهای بدون انگیزه و هدف و صرفا براساس تحمیل و بدون توجه به آن هدفها و احساسات وتمایلات علاوه بر عدم پیشرفت و عدم موفقیت رفتارهای نابهنجاری و ناسازگارانه را به دنبال خواهد داشت که آدلر معتقد بود که اینگونه از افرادیکه بدون علاقه و انگیزه و بدون توجه به تمایلات و عقاید آنها تصمیمی برایشان تحمیل گردد در اثر قبول آن تحمیلات وعقاید دچار شخصیت بلی -اما می شوند که از آنها تحت عنوان بیماری و یا عدم سلامتی یاد می کند یعنی معتقد است که اینگونه افراد دچار یک یاس وسرخوردگی خواهند شد بدین ترتیب که فرد آن اعتماد به نفس خود را در اثر تحمیلات و دنبال کردن هدفهایی که جزءشیوه زندگی او نمی باشد از دست خواهد داد و به دنبال آن آدلر برای درمان اینگونه افراد مطرح می کند که باید شرایطی را برای آنها فراهم آوریم که فرد بتواند خودتصمیم بگیرد و براساس آن هدفها و انگیزه ها و تمایلات و شهامت خطر را به او بدهیم یعنی فراهم آوردن زمینه هایی که بتوانداعتماد به نفس خود را به دست آورد.