قیمت: 68000 ریال
موضوع:
پروژه قالیهای کتیبه دار موزه فرش ایران
فرمت فایل: word (قابل ویرایش)
مقدمه
قالی ایران با طرحهای گوناگون دارای مضامین و پیامهای مختلفی است و نماد هنر اصیل و فرهنگ و ادبیات غنی ایران زمین است. ایجاد نقش و نگار بر ابزار کار، یا بر دیوار محل زندگی از دورهی هخامنشیان و سلسلههای بعد از آن در ایران متداول بوده است. البته در دورهی اسلامی به سبب تغییر دین در ایران در هنر نیز تغییراتی پدیدار شد.
سبب گسترش خط را بر اشیاء و آثار میتوان به دو علت اساسی دانست؛ اول اینکه چون در مذاهب، توسل به ادعیه و اوراد و اعتقاد به رسیدن به خیر و برکت و سعادت به وسیلهی دعا مبنای محکم داشت، بعدها در مذهب جدید نیز مردم با ایمان تقریباً بر بیشتر ابزارها و لوام زندگی خود نام مقدسان و بزرگان دین رانقش میکردند و از آنها برای تبرک و سعادت یاری میجستند.
دوم چنانکه میدانیم ایرانیان به تزئین اشیاء و ابزارهای خود علاقهی بسیار داشتند و چون نمیتوانستند نقش صورت به کار ببرند به خط متوسل شدند و برای تزئین آثار خود از خط استفاده کردند و ادعیه و احادیث، پندو اندرز، اشعار را با خط خوش بر بستر آثار و لوازم زندگی خود نقش کردند. از همین جاست که مشاهده می شوند هنرمندان بیشتر به زیبایی خط توجه داشتهاند و زوایا و اشکالی در نگارش آن ایجاد کردهاند.
قالیهای کتیبه دار موزه فرش ایران
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول: مروری بر قالی ایران
فصل دوم: تاریخچه موزه فرش ایران
فصل سوم: تعریف ونقش خط درقالی ایران
فصل چهارم: طراحی و اجرای فرم انواع کتیبه در قالیهای مناطق مختلف
فصل پنجم: قالیهای کتیبهدار موزه فرش ایران
فصل ششم: کتیبه، نقشمایهای در قالی
فصل هفتم: قالی بافی در دورهی صفوی
- نمونههایی از قالیهای کتیبهدار دوره صفویه
فصل هشتم: نمونههایی از قالیهای کتیبهدار در سایر موزهها
خلاصه
نتیجه
فاقد تصویر است
فهرست منابع