دسته: روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 86 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 96
پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی عمومی با عنوان افکار عمومی
مفهوم «افکار»:
واژه افکار در اصل doxa به معنای (نظر) بوده است؛ مفهوم مخالف عقل. افلاطون نظر را جدا از علم و اندیش] استدلالی میدانست. علم و اندیشه عقلانی در ذهن او صورتهای متعالی شناخت بودهاند.«نظر باور است و حتی اگر اتفاقا حقیقت داشته باشد، باز هم نظر است، یعنی دانش نیست».«عمومی» ،مفهوم «عمومی» پیچیدهتر و بحث برانگیزتر از مفهوم «افکار» است. واژه «عمومی» به عنوان صفت به «ملت» اشاره دارد و به معنای عام کلمه در برابر واژه «خصوصی» قرار میگیرد و به این معنا که دری است که به سوی همه بازار است. معنای دیگری هم از آن مستفاد می شود که مستقیما سیاسی است و «آن چیزی را مشخص میدارد که پنهان نیست»، یعنی چیزی است که همگان آن را میشناسند. «عمومی» به عنوان موصوف، بحثهای بیشتری را بر میانگیزد. در عبارت افکار عمومی، واژه عمومی اغلب طوری استعمال میشود که به فاعل دستوری میماند: عموم فکر میکنند که، و از این قبیل… . از طرف دیگر، تعریف عموی واحد نیست.
کلمات کلیدی:
رهبری
افکار عمومی
متقاعدسازی
نقش و کارکرد تبلیغ
مفهوم و ماهیت افکار عمومی:
اصطلاح افکار عمومی اگر چه ریشه در قرن هیجدم میلادی دارد، اما پدیدهای است که در قرن بیستم بر اثر تحولات شگفت انگیز فن آوری های ارتباطی و اطلاعاتی به اوج شکوفایی خود میرسد.افکار عمومی، در مجموع دیدگاههای مطرح شده از سوی گروهی از مردم، پیرامون موضوعاتی است که به دلیل اهمیت و ارزش ویژه خود، مورد استقبال و توجه همگان قرار میگیرد.
اساس افکار عمومی، بر نگرشها استوار است. افکار عمومی اغلب با جهتگیریهای گوناگونی همراه است. شدت و وسعت و نیز موافقت و یا مخالفت آن با نظامهای سیاسی در ارتباط است. افکار عمومی در جوامع باز و مردم سالار بیش از جوامع بسته و غیر مردم سالار از قدرت برخوردار است. اصطلاح افکار عمومی public opinion به معنای امروزی نخستین بار توسط «ژاک نکه» وزیر دارایی لویی شانزدهم در آغاز انقلاب فرانسه مطرح شده است.مفهوم افکار عمومی در گذر زمان، دستخوش دگرگونیهای عظیمی شده است.مونتنی فیلسوف و پژوهشگر فرانسوی در قرن شانزدهم میلادی، افکار عمومی را «یک جمع نیرومند، جسیور و تخمین ناپذیر» میدانست.افکار عمومی میتواند ظرف مدت کوتاهی تمامی ملتها را دگرگون کند. افکار عمومی غالبا از گذشته به عنوان «عصر طلایی» یاد میکند. افکار عمومی غالبا مسائل روز را با حرارت مورد توجه قرار میدهد.
فهرست مطالب
افکار عمومی 1
فصل اول مفهوم «افکار»: 2
مفاهیم پایه: 2
«عمومی» ، مفهومی مورد بحث: 3
مفهوم و ماهیت افکار عمومی: 3
در جستجوی یک تعریف برای افکار عمومی: 4
تاریخچه و چگونگی پیدایش افکار عمومی: 6
تاریخچه افکار عمومی به 4 دوره تقسیم میشود: 6
شرایط شکلگیری افکار عمومی 9
فرایند و جریان شکل گیری افکار عمومی: 16
فصل دوم:متقاعد سازی و شیوههای تاثیر گذاری بر افکار عمومی 20
- ویژگیهای مشترک نمونههای الگویی متقاعد سازی. 21
مفهوم متقاعد سازی 21
ویژگیهای مشترک نمونههایی الگوی متقاعد سازی 22
راههای متقاعد کردن دیگران 25
فصل سوم:رسانهها و افکار عمومی: 36
آیا افکار عمومی و رسانهها بیشتر مربوط به وسایل فردی است یا جمعی؟ 38
ارتباط رسانه ای بیان فردی در افکار عمومی 38
مقدمه 38
فصل سوم:گروه های نخستین و شبکه های ارتباط اولیه 43
گروه های دومین و شبکه های ارتباطی 45
پویایی گروهی وافکار عمومی 47
فصل چهارم:رهبری در افکار عمومی: 50
* نقش رهبری در گروه های کوچک: 52
*نقش رهبران فکری در ساخت افکار عمومی: 53
قدرت نفوذ رهبران فکری بیش ازرسانه های جمعی است. 54
* ویژگی هایرهبران فکری: 55
*مراحل نفوذ بر افکار عمومی: 58
*انواع رهبران: 59
شیوه های اثر گذاری بر افکار عمومی: 61
فصل پنجم :پروپاگاندا 63
لاسول اهداف چهار گانه پروپاگاندا را نیز مطرح ساخته است که عبارتند از . 65
فصل ششم نقش و کارکرد تبلیغ در افکار عمومی 68
«نگاهی به پیشینه تبلیغات» 68
«تبلیغات و مفاهیم نزدیک به آن» 68
فصل هفتم مفهوم شایعه و ویژگیهای آن: 78
ویژگیهای شایعه عبارتند از: 78
چگونگی پیدایش شایعه و تاریخ: 79
زمنیه پذیرش و سرعت انجام شایعه: 80
شایعه و افکار عمومی 82
فصل هفتم :انواع شایعه 88
فصل هفتم:نتیجه 93
قیمت فایل فقط 29,000 تومان برچسب ها :