دسته: دکترا
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 40 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 21
مطالعه موردی (Case Study)
تعریف:
در رابطه با مطالعه موردی باید گفت که تعریفی محل اجماع و فراگیر از آن در دست نیست. در واقع اشتغالات مشترک و تشابهات مطالعه موردی با دیگر اشکال بررسی طبیعی ، بدست دادن تعریفی دقیق و مشخص از تحقیق مبتنی بر مطالعه موردی را دشوار ساخته است و نیز از سوی دیگر این حقیقت که محققان این اصطلاح را به شیوه ای استاندارد شده بکار نمی-برند، بر ابعاد این مشکل افزوده است.در رابطه با تنوع تلقی های موجود و عدم اجماع محققین بر سر تعریفی فراگیر از مطالعه موردی می توان به برداشت های متفاوت آنان اشاره کرد؛ برای مثال سیمونز (1996) مطالعه موردی را یک انتخاب روش شناختی می داند، درحالیکه استیک(1994)، آن را انتخاب موضوع برای مورد مطالعه می داند. (استیک به نقل از هاس،2004ص59) این درحالیست که در حقوق، پزشکی، و مدیریت، مطالعه موردی به همراه حل مشکلات عملی بکار می رود ( گوم، هَمِرسلی و فاستر به نقل از بلوور و ووود2006). گاهی نیز این اصطلاح به معنای مطالعه “نظام های کران-دار” بکار رفته است،
اما این معنا نیز چندان صحیح نمی باشد زیرا همانگونه که اَتکینسون و دِلامونت (1995) بیان می دارند، مشخص نمودن مرزهای زمانی و مکانی یک مورد، امری دشوار است و نظام های اجتماعی، بندرت، دارای مرز مشخصند، و اگر هم باشند، این مرزها توسط عمل-گرایان و یا محققان ساخته شده اند.اما علی رغم این مساله ی تنوع فهم ها و برداشت-های موجود از مطالعه موردی، می توان به شماری از ویژگی های عمده ی این روش اشاره کرد که مشخصه ی آن محسوب می شوند. به عنوان نمونه یکی از دلالت های مهم اصطلاح مطالعه موردی ناظر بر این واقعیت است که پژوهش کیفی، متمرکز بر مطالعهی موارد است؛ نه جامعهها و نمونهها.
اما موارد مورد بررسی در رهیافت مطالعه موردی می تواند بسیار متنوع و متفاوت باشد. از یک گروه کوچک گرفته تا یک سازمان یا حتی یک جماعت کامل . علاوه بر این موارد، یک فرد، یک فعالیت یا یک واقعه خاص نیز می توانند موضوع مطالعه موردی قرار گیرند. بنابراین اندازه مورد تحت بررسی از یک فرد واحد ، تا گروه هایی از مردم، سازمان ها و یا کل فرهنگ، تغییر می پذیرد. انتخاب مورد ها برای مطالعه، بستگی تام به هدف تحقیق دارد.
کلمات کلیدی:
مطالعه موردی
Case Study
مردم نگاری
مورد مطالعه
انتخاب روش شناختی
فهرست مطالب
مطالعه موردی: 1
تعریف: 2
تفاوت مردمنگاری با مطالعه موردی: 5
نمونههایی از مطالعه موردی: 6
روشهای مورد استفاده در مطالعهموردی: 7
مزایا و معایب روش مطالعه موردی: 8
مراحل انجام مطالعه موردی: 10
انتخاب مورد: 10
جمعآوری داده: 11
الف )مثلثسازی: 12
ب)ایجاد پایگاه داده: 12
ج)حفظ زنجیره منطقی از شواهد: 13
روش تحلیل در مطالعه موردی: 13
تحلیل شواهد: 14
-تطبیق الگو 14
ساخت تفسیر: 15
تحلیل سریهای زمانی: 15
نوشتن گزارش: 16
منابع: 19
قیمت فایل فقط 15,000 تومان برچسب ها :