دسته: سایر
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 127 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 7
تصحیح کمبود ولتاژ ناشی از راهاندازی موتور القائی با استفاده از جبرانگر D-Statcom
چکیده:
با پیشرفت سریع تکنولوژی در فرآیندهای کنترل صنعتی، مشتریان صنعتی بزرگ تقاضامند کیفیت توان بیشتر میباشند. در میان همه طبقهبندیهای اغتشاشات الکتریکی، کمبود ولتاژ مشکل اساسی در این فرآیندهای اتوماتیک است. یکی از علل ایجاد این پدیده، راهاندازی موتورهای القائی بزرگ می باشد. در این مقاله به بررسی کمبود ولتاژ ایجاد شده در راه اندازی موتور القائی و جبرانسازی آن توسط جبرانگر سنکرون استاتیکی توزیع با استفاده از سیستم کنترل مستقیم پرداخته و با بهرهگیری از نرمافزار PSCAD/EMTDC، نحوه جبرانسازی بر روی یک شبکه استاندارد IEEE، مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت.
کلید واژه:
کمبود ولتاژ
کنترل مستقیم
جبرانگر سنکرون استاتیکی توزیع
1- مقدمه:
یکی از مشکلات کیفیت توان، کمبود ولتاژ بوده که بر اساس استاندارد IEEE 1159-1995، کاهش بین 1/0 تا 9/0 پریونیت در مقدار مؤثر ولتاژ با فرکانس قدرت و برای مدت زمان نیم سیکل تا یک دقیقه میباشد]3[. از اصلیترین عوامل رخداد این پدیده میتوان به انواع خطای اتصال کوتاه، راهاندازی موتورهای بزرگ، تغییرات ناگهانی بار و انرژیدار شدن ترانسفورماتور اشاره نمود]1، 2، 3 و 4[. در سالهای اخیر با توجه به استفاده روز افزون از تجهیزات حساس در طرحهای صنعتی مدرن، روشهای مختلفی جهت کاهش این پدیده بکار گرفته شده است که از آن جمله استفاده از جبرانکنندههایی بر پایه کانورترهای منبع ولتاژ و جریان، مورد توجه کارشناسان صنعت برق قرار گرفته است.
در این زمینه میتوان به جبرانگر سنکرون استاتیکی توزیع اشاره کرد [5 و 6]. این جبرانگر ولتاژ موازی، معمولاً برای جبران کمبود ولتاژ بکار رفته و میتوان از آن برای محدودسازی نوسانات توان اکتیو و راکتیو استفاده نمود. در این مقاله پس از بیان مختصری پیرامون ایجاد کمبود ولتاژ بوسیله راهاندازی موتورهای القائی، نحوه جبرانسازی این پدیده با استفاده از جبرانگر سنکرون استاتیکی توزیع و با بهره گیری از سیستم کنترل مستقیم تشریح خواهد شد. سرانجام نیز جهت تأئید مباحث تئوری و نمایش کارآئی سیستم کنترل پیشنهادی، شبیهسازیهایی بر روی سیستم استاندارد IEEE انجام خواهد گرفت.
فهرست مطالب
تصحیح کمبود ولتاژ ناشی از راهاندازی موتور القائی با استفاده از جبرانگر D-Statcom 2
چکیده: 3
کلید واژه: 3
1- مقدمه: 3
2- کمبود بهعلت راهاندازی موتور القائی 4
شکل (1): مدار معادل کمبود ناشی از استارت موتور القائی 4
3- ساختار جبرانگر سنکرون استاتیکی 5
شکل (2): ساختار پایه جبرانگر D-Statcom 5
شکل(3): طرح کنترل جبرانگر 5
4- سیستم مورد مطالعه 6
شکل (4): دیاگرام شماتیک سیستم مورد مطالعه 6
4-1- شبیه سازی سیستم مورد مطالعه 6
5- نتیجهگیری 7
مراجع: 8
قیمت فایل فقط 5,000 تومان برچسب ها :