چکیده گذشت که تعلیم و تربیت دراصطلاح رایجخود، بر عقلانیتیعنى پرورش اندیشه دلالت دارد. انواع گوناگون تربیت که اصطلاحا، اخلاقى، سیاسى، زیبایىشناختى نام گرفتهاند، اولین حامیان تربیت عقلانى، رویکردهاى مختلف به تربیت عقلانى، دیدگاه سنتى تعلیم و تربیت، بررسى بحثهاى معاصر در زمینه تربیت عقلانى و پیشن
دسته بندی: علوم انسانی » علوم تربیتی
تعداد مشاهده: 457 مشاهده
فرمت فایل دانلودی: rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 28
حجم فایل: 42 کیلوبایت
چکیده
گذشت که تعلیم و تربیت دراصطلاح رایجخود، بر عقلانیتیعنى پرورش اندیشه دلالت دارد. انواع گوناگون تربیت که اصطلاحا، اخلاقى، سیاسى، زیبایىشناختى نام گرفتهاند، اولین حامیان تربیت عقلانى، رویکردهاى مختلف به تربیت عقلانى، دیدگاه سنتى تعلیم و تربیت، بررسى بحثهاى معاصر در زمینه تربیت عقلانى و پیشنهاد بازگشتبه تعلیم و تربیت لیبرال و عقلانى از سوى عدهاى از دانشمندان و مربیان و… از جمله موضوعات مورد بحث در این مقال است. قسمت آخر این مقاله را با هم پى مىگیریم:
بحث معاصر در زمینه تربیت عقلانى
هرگز نباید تصور کرد که بحثبین دیویى و طرفداران شیوه سنتى تعلیم و تربیت طولانى است، بلکه لازم است فقط تربیت عقلانى را در برنامه درسى دهه گذشته مورد بررسى قرار دهیم.
امروزه ما شاهد بحث دیگرى در زمینه نوعى از تربیت عقلانى هستیم که باید برگزیده شود. هنوز واقعگرایى سنتى یا خردگرایى و تجربهگرایى عملى دیویى محورهاى بحث را تشکیل مىدهد. در میان انتقادهاى بسیارى که از مدارس ما مىشود، یکى از عمدهترین و بارزترین آن، فقدان یک تربیت عقلانى جدى است. این انتقادها در تمام سطوح تعلیم و تربیت در ایالات متحده امریکا مطرح شده است.
یکى از پیشنهادهایى که مجددا ارائه شده، بازگشتبه یک تعلیم و تربیت آزاد و عقلانى دقیق است. این طرح از سوى عدهاى از دانشمندان و مربیان و همچنین شخصیتهاى سیاسى مانند ویلیام بنت، (William Bennet) عضو سابق کمیسیون تعلیم و تربیتبیان شده بود.
هرچند در این بحث، به تعلیم و تربیت در مدارس توجهاتى شده، اما، دانشگاهها آماج بیشترین انتقادها قرار گرفتهاند. منتقدانى همچون آلان بلوم، (Allan Bloom) و اى. هرش، (Hirsch) از نبود سواد فرهنگى در میان دانشجویان انتقاد کردهاند، تحقیقات نشان مىدهد که نه تنها در ریاضیات و علوم پایه - که اکنون به طور گسترده از مقبولیتبرخوردارند - نارسایىهایى وجود دارد، بلکه در علوم انسانى نیز یک معرفت اساسى یافت نمىشود.