دانلود مقالات - سایت 2016

پروژه با رفرنس خارجی، مقاله با مرجع معتبر انگلیسی

دانلود مقالات - سایت 2016

پروژه با رفرنس خارجی، مقاله با مرجع معتبر انگلیسی

هنر اسلامی حرم

دسته: معماری

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 150 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 55

مقاله رشته معماری با عنوان هنر اسلامی حرم

مقدمه

دربارة هنر اسلامی می‌توان گفت که هنر اسلامی به اصطلاح امروز یک هنر آبستره است یعنی هنری است که در حقیقت در همه‌جای دنیا یک رنگ دارد و یک نقش دارد وبدین سبب است که به راحتی قابل تمیز و شناخت از هنرهای دیگر است، هنر اسلامی یک هنر «مجرد» و یک هنر انتزاعی است. طبیعت در این مکتب هنری به صورت مدل قطعی و مشخص مورد توجه نبوده بلکه طبیعت یک نشانه است که نقاش و هنرمند نیز آن را هم به صرف نشانه بودن به کار برده است و خلاصه هنر اسلامی به این علت هنری آبستره‌گونه شده که توجه را از کثرت به وحدت که همان ] معنای توحید باشد[ می‌برد.

باید گفت آنچه که در نقوش اسلامی مطرح است نقش ظاهری و مادی و بیرونی طبیعت نیست بلکه قوانین و اصول و نظم و انتظامات باطنی و درونی آنها مدنظر می‌باشد. و این نظم و انتظام نوعی نظم و انتظامی متجلی و پر از رمز و راز هست که همه نسبت و مراتب ظاهری خود را به هم می‌ریزد و به تعبیری «طرحی نو در می‌اندازد». همه نقوش اسلامی همواره در پی تصویر این نظام و قانون برپایی عالم بوده‌اند، گاهی در شکل منظم و هماهنگ ظاهر شده واز شکل‌های هندسی و ریاضی مدد گرفته‌اند

تاریخچه اسلیمی:

تاریخ می‌گوید که عربها شکل - پایة اصلی «موتیف» اسلیمی را اختراع وابداع نمودند و تصویر آنرا تثبیت کردند، اما هنرمندان سایر ملل و سایر زبانها، مانند ایرانیها، ترکها، هندیها، بربرها و غیره از اسلیمی استفاده نمودند و در عین حال شکلها و طرحهای جدیدی بوجود آورده و بر این مجموعه افزودند، و هرچند که این گروه از خود چیزهایی در اشکال جدید بودیعت نهادند، اما هرگز روح اصلی و اولیه اسلیمی رامخدوش ننمودند.

درباره نحوة شکل‌ریزی اسلیمی سخنان بسیاری گفته شده است. گروهی گفته‌اند، مثلاً نقش «دهن‌اژدری» که نام یک نوع اسلیمی می‌باشد از نقش اژدها گرفته شده است و گروهی خرطوم فیل را الهام‌دهندة اسلیمی‌ها دانسته و عده‌ای هم برگ کنگر را موجد اسلیمی می‌دانند و طرح‌های اولیه آن را در دورة ساسانیان جستجو می‌کنند. ولی باز ذکر این نکته لازم است که «اسلیمی» یک نقش مجرد است. یعنی نقشی که از عالم واقع، انتزاع پیدا کرده است. ظاهر و تصویر یک چیز مادی نیست. بلکه نشانه‌ای است برای اینکه توجه را به یک مطلبی که ماوراء این نشانه است، جلب کند.

کلمات کلیدی:

اسلیمی

هنر اسلامی

معماری حرم

هنر آبستره

هنر تشبیهی و هنر تنزیهی

فهرست مطالب

مقدمه 2

تاریخچه اسلیمی: 2

رموز و ماهیت اسلیمی‌ها: 3

ایده‌آل‌های رموز معنوی اسلیمی: 4

تعریف هنر اسلامی در ایران 8

ترصیع سنگ های قیمتی بر مرمر سفید 12

تاثیر هنر ایران در هنرهای اسلامی 14

هنر تجریدی و روحانی 14

نور و سیر به باطن 15

توحید در طرح‌های هندسی 17

آداب معنوی و سمبلیسم در هنرهای تجسمی اسلامی 20

دو قطب هنر اسلامی 22

هنر تشبیهی و هنر تنزیهی 22

روحانیت در هنر اسلامی 24

آغاز غرب زدگی هنر و در حجاب شدن اسلامی 25

انواع هنرهای اسلامی بکار رفته در اماکن متبرکه 27

مینا کاری‌ 27

نحوه تولید‌ 27

معرق کاشی 30

تنوع نقش پارچه‌های قلمکار 31

قلمدان و نقش های لاکی 32

قلمدان و پاپیه ماشه‌ سازان‌ 33

سنگتراشی 35

خاتم کاری 37

سیر تکاملی حرم امام رضا 38

حرم مطهر رضوی چگونه ساخته شد 38

سلجوقیان 40

خوارزمشاهیان 41

تیموریان 41

عهد صفویه 42

نگاهی به ضریح مرقد امام رضا(ع) 42

نگاهی به گنبد و ایوان‌های حرم رضوی 45

ایوان شرقى یا ایوان نقّاره خانه 48

سنگ مرقد 49

سقاخانه حرم 50

نتیجه گیری: 51

منابع و مآخذ: 55

قیمت فایل فقط 17,000 تومان برچسب ها :

  • مقاله رشته معماری با عنوان هنر اسلامی حرم
  • هنر اسلامی
  • معماری حرم
  • هنر آبستره
  • هنر تشبیهی و هنر تنزیهی
  • دانلود مقاله رشته معماری با عنوان هنر اسلامی حرم
  • انجام پروژه و پایان نامه رشته معماری
  • fileina
  • رموز و ماهیت اسلیمی‌ها
  • تعریف هنر اسلامی در ایران
  • تاثیر هنر ایران در هنرهای اسلامی
  • هنر تجریدی و روحانی
  • توحید در طرح‌های هندسی
  • آداب معنوی و سمبلیسم در هنرهای تجسمی اسلامی
  • نگاهی به گنبد و

خرید فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.