دسته: روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 81 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 78
پایان نامه کارشناسی رشته روان شناسی عمومی با عنوان رابطه بین اضطراب امتحان و شیوه های فرزندپروری والدین
چکیده:
این تحقیق بررسی ارتباط اضطراب امتحان و شیوة فرزندپروری پدر و مادر صورت گرفته است. در این تحقیق فرضیه مبنی بر ارتباط بین اضطراب امتحان و شیوه های فرزندپروری مورد مطالعه قرار گرفته است.جهت بررسی فرضیه مذکور با روش انتخاب تصادفی 20 دانش آموز از 40 دانش آموز جامعه مورد مطالعه مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی از شهرستان گنبد مورد آزمون قرار گرفته. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق شامل پرششنامه اضطراب امتحان بیایانگرد و پرسشنامه شیوه های فرزندپروری که توسط بانتون و نیستون تهیه شده است. روشهای آماری بکار رفته شامل آمار توصیفی و آمار استنباطی است و نتایج نشان می دهد که بین شوه فرزندپروری دموکراسی و اضطراب امتحان رابطه مثبت و بینابینی وجود دارد.
کلید واژه:
اضطراب
امتحان
شیوههای فرزندپروری
بیان مسئله
خانواده جایگاه مهمی را در چارچوب نهادهای جامعه دارد و تنها نهادی است که وظیفه دگرگون کردن ارگانیزم زیستی و تبدیل آن به موجود انسانی را بر عهده دارد. خانواده از طریق پایهریزی الگوهای تربیتی و رفتاری خود و اجرای نقشهای اجتماعی گوناگون و در یک جمله از طریق شیوههای اجتماعی کردن به درجات مختلف، شیوه تربیتی والدین پیامدهای مهمی برای سازگاری روانی ـ اجتماعی نوجوانان به همراه دارد. یافتههای تحقیقات مختلف نشان داده است که تجارب خانوادگی تمام جنبههای زندگی نوجوانان را مانند گرایشات رفتاری یا بزهکاری تحت تاثیر قرار میدهد. آدلر معتقد است که والدینی که کودکان خود را طرد میکنند به کمبود محبت و امنیت میانجامد که احساس بیارزشی، خشم و فقدان عزت نفس را برای شخص باقی میگذارد. هورنای و فروم نیز درباره کمبود صمیمیت و محبت والدین و تاثیرات آن بر امنیت کودک مطالعات فراوانی نمودهاند.
مطالعات مختلف حاکی از آن است که نگرشهای پذیرنده و دموکراتیک والدین، امکان رشد را به حداکثر میرساند و فرزندان این والدین، رشد ذهنی، ابتکار، امنیت عاطفی و نظارت فزایندهای را نشان میدهند. والدین طرد کننده و سلطهجو، فرزندانی متزلزل، سرکش، پرخاشگر و ستیزه جو دارند(بالدوین، 1945). تقوی و کلانتری (1385) نتیجه گرفتهاند که نوجوانان دارای والدین مستبد نسبت به نوجوانان دارای والدین دموکرات (مقتدر) افسردهتر هستند.به علت اهمیت شیوههای تربیتی والدین بر رفتار نوجوانان، این پژوهش به بررسی ارتباط شیوههای فرزندپروری با میزان اضطراب دانشآموزان در شهر تبریز میپردازد و سؤال اصلی تحقیق این است: که آیا بین شیوههای فرزندپروری و میزان اضطراب دانشآموزان ارتباط وجود دارد؟
فهرست مطالب:
فصل اول:
- مقدمه9
- بیان مسئله 10
- اهداف کلی تحقیق 13
- فرضیه های اصلی تحقیق14
- اهمیت و ضرورت تحقیق (مسئله) 14
- تعاریف مفهوم متغیرها 15
فصل دوم:
- ادبیات و پیشینه تحقیق 17
- اضطراب چیست؟ 18
- تشخیص بالینی اضطراب19
حالات اضطرابی اعلائم و تظاهرات اضطراب 19
الف: اختلال وحشتزدگی20
ب: اختلال اضطراب فراگیر20
اضطراب از دیدگاههای نظری مختف (نظریه های بیولوژیکی اضطراب) 22
1- نظریه های بیولوژیکی اضطراب 22
2- نظریه های روانکاوانه اضطراب 24
3- نظریه های رفتاری اضطراب25
4- نظریه یادگیری شناختی- اجتماعی اضطراب 26
نظریه های شناختی اضطراب26
اصطلاحات29
تعریف امتحان:30
ماهیت اضطراب امتحان30
اضطراب امتحان و جنسیت 32
هدفهای ارزشیابی امتحان 33
چگونگی سوالات امتحان و اضطراب34
- نقش معلم در کاهش اضطراب دانش آموزان 34
تحقیقات انجام شده پیرامون اضطراب امتحان 35
نقش تربیت:
- تربیت چیست؟( تعریف تربیت)36
- شیوه تربیت 37
- تعریف تربیت از نظر روانشناسان 37
- هدف تربیت 38
- روشهای تربیتی 39
- وضعیت اجتماعی و فیزیکی محیط خانه بر رفتار فرزندان 39
- جو عاطفی خانواده 40
- فرزند و خانواده 40
- محبت و صمیمت با کودک41
- رفتار آموزگارانه والدین42
- نقش مادر 43
- نقش پدر 44
فصل سوم:
روش تحقیق47
جامعه آماری47
نمونه و روش نمونه گیری 47
ابزار تحقیق47
روش و چگونگی اجرا 47
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها 57
فصل پنجم:
بحث و نتیجه گیری 65
ارائه پیشنهادها67
محدودیتهای تحقیق 68
خلاصه پژوهش 68
منابع تحقیق70
پیوست ضمائم71
قیمت فایل فقط 34,000 تومان برچسب ها :