دسته: سایر
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 105 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 141
دانلود پایان نامه رشته مدیریت
مدیریت آموزشی و جایگاه آن در سازمان،نظام آموزشی و آموزشگاه های آزاد
مقدمه
ظهور سازمانهای اجتماعی و گسترش روز افزون آنها، از ویژگیهای بارز تمدن بشری است؛ به طوری که با توجه به عوامل گوناگون مکانی و زمانی، و ویژگیها و نیازهای خاص جوامع مختلف، همه روزه انواع سازمانهای اجتماعی ظهور و گسترش مییابند و بر تعدادشان افزوده میشود. بدیهی است هر سازمان اجتماعی برای نیل به اهداف خود، به نوعی مدیریت متناسب با ساختارش نیازمند است.ناگفته نماند که درک ضرورت «اداره کردن» مربوط به روزگار اخیر نیست، بلکه از دیرباز، بشر متوجه شده است که برای رسیدن به یک «هدف»، لازم است به بسیج امکانات و رهبری آنها برای تحقق آن هدف اقدام کند.
در کشور ما، توجه به مسئله مدیریت آموزشی، تقریبا از سی سال پیش، ابتدا از طریق ارائه دروس و سپس ایجاد رشتههای تحصیلی دانشگاهی آغاز گردید. اخیرا، در پی گسترش روز افزون نظام آموزشی، ضرورت بهسازی کیفیت نتایج آموزشی، مسئله مدیریت و رهبری در آموزش و پرورش را بیش از پیش اهمیت بخشیده است. مع هذا، باید اعتراف کرد که مدیریت آموزشی هنوز جایگاه شایسته خود را در نظام آموزشی احراز ننموده است.
مدیریت آموزشی در جهان، به مرور، معنای رهبری در تمام سطوح نظام آموزشی را پیدا کرده است. با این حال، در نظام آموزشی ما، مدیریت آموزشی فعالیتی است که خارج از مدارس و سازمانهای آموزشی، در بالاترین سطح سلسله مراتب وزارتی صورت میگیرد و مقصود از آن، اعمال ضوابط و مقررات رفتاری، برای ایجاد نظم در گردش کار نظام به طور کلی است. در نتیجه، مسائل مدیریت آموزشی در سطوح مختلف ناشناخته مانده به آنها توجهی مبذول نمیشود یا اصولاً مسائل مربوط، مورد مطالعه و تحقیق قرار نمیگیرند. از این رو، در ارتباط با مسائل مدیریت آموزشی جز مختصری مطالعات آماری یا توصیفی، تحقیق در خور اعتنایی در دست نیست.
کلمات کلیدی:
سازمان
روابط انسانی
نظام آموزشی
مدیریت آموزشی
فهرست مطالب
مقدمه 1
فصل اول: توانایی تشخیص مفهوم مدیریت و اصول آن 2
آشنایی با مفهوم سیستم و انواع آن 3
خصوصیات مشترک سیستمهای باز 6
سازمان 9
عوامل مشخص کننده سازمان 11
عوامل کلیدی سازمان 11
انواع سازمان 13
اصول عام و کلی مدیریت از دیدگاه فایول 17
نظریههای رفتار رهبری 20
فصل دوم: توانایی تشخیص مفهوم مدیریت آموزشی و کارکردهای آن 25
تعریف آموزش 25
فایدههای آموزش 28
آموزش فنی و حرفهای در ایران 28
آموزشهای رسمی و غیر رسمی 29
کارکردهای آموزشی 32
ضرورت و اهمیت مدیریت آموزشی 34
مدیریت آموزشی 36
اهمیت و جایگاه مدیریت آموزشی 38
فصل سوم: توانایی اجرای مقررات و آیین نامههای موسسات کارآموزی 42
ویژگیهای موسسات آموزشی 42
مهارتها مدیریت آموزشی 43
انواع استانداردهای مهارت و آموزشی از نظر محدوده کاربرد 53
سازمان فنی و حرفهای 55
فصل چهارم: توانایی برنامهریزی و نظارت بر اجرای برنامهها 58
برنامهریزی آموزشی 58
فعالیتهای برنامهریزی آموزشی 60
فصل پنجم: ارزشیابی از دورههای آموزشی 62
ارزشیابی 62
معیارهای ارزشیابی 64
مراحل و اصول ارزشیابی 64
فصل ششم: توانایی تهیه گزارشهای مورد نیاز آموزشگاه 68
مکاتبات اداری 68
نامه 69
گزارش 73
بخش نامه 80
صورت جلسه 81
سازمان جلسه 82
آیین نامه 83
احکام اداری 84
اسناد و نوشتههای حقوقی 87
فصل هفتم: توانایی برقراری روابط انسانی 89
ارتباط 89
عناصر ارتباطی 90
سدهای ارتباطی 94
ارتباطات انسانی 96
اهداف و اصول روانشناسی 99
تاریخچه جامعه شناسی 101
فصل هشتم: توانایی نظارت بر امور مالی آموزشگاه 104
اصطلاحات حسابداری 106
اصول عمومی حسابداری 108
انواع موسسه و مراکز مالی 110
فصل نهم: توانایی پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و بهداشت کار 114
بهداشت کار 114
حوادث ناشی از کار 117
آتش سوزی و راههای کنترل آن 121
راههای پیشگیری از حریق 122
روشهای اطفاء حریق 124
اقدامات و کمکهای اولیه ضروری 125
تنفس مصنوعی 125
روشهای کاهش آلودگی صوتی 126
راههای پیشگیری از عوارض ناشی از گرما 127
حفاظت در برابر پرتوها 128
موارد ایمنی به منظور جلوگیری از بروز عوارض شیمیایی 129
کمکهای اولیه در گرما زدگی و سرما زدگی 130
وسایل مبارزه با انواع آتشها 132
نکات ایمنی مربوط به سیستم برق 134
ایمنی گاز و وسایل گاز سوز 135
کمکهای اولیه 137
جلوگیری از حادثهها 141
قیمت فایل فقط 65,000 تومان برچسب ها :