دانلود مقالات - سایت 2016

پروژه با رفرنس خارجی، مقاله با مرجع معتبر انگلیسی

دانلود مقالات - سایت 2016

پروژه با رفرنس خارجی، مقاله با مرجع معتبر انگلیسی

بررسی QFD و پیامدهای آن

دسته: صنایع

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 172 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 107

پایان نامه کارشناسی رشته کنترل کیفیت با عنوان بررسی QFD و پیامدهای آن

*آپدیت جدید در قالب 20 صفحه اضافه شد.در این آپدیت به تشریح بیشتر مباحث پرداخته شده است.

مقدمه

با شروع انقلاب صنعتی و به موازات پیشرفت تمدن بشر، محصولات و وسایل ساخت انسان نیز پیچیده ترشد . چند هزار سال قبل،یک جنگجوبرای ساخت زره جنگی خود ، ضمن مراجعه مستقیم به آهنگر شهر، سفارش خودرا به صورت حضوری و شفاهی برای وی عنوان می نمود و آهنگر نیز به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه ای ، خواسته های مشتری را دریافت کرده ، محصولی مطابق آنچه که مورد نظر وی بود ، تولید و عرضه می کرد .علاوه بر مورد فوق ، عدم گسترش تجارت جهانی به شکل کنونی و تولید و عرضه محصولات در سطح بسیار محدودتر از آنچه که امروز شاهدآن می باشیم باعث شده بودکه طراحی ، ساخت وفروش محصولات ، بدون هیچ مشکل خاصی انجام پذیرد . اما آیا امروزه و در آغاز قرن بیست و یکم با پیچیدگی روزافزون محصولات تولیدی و فروش آنها در سظح بسیار گسترده ، باز هم می توان از الگوهای گذشته پیروی نمود ؟ پاسخ سوال فوق بدون هیچ شک وشبهه ای منفی می باشد ؛ اما آیا تا کنون به فکر راه حلی برای دریافت وتحلیل خواسته های مشتریان خود بوده ایم ؟

ابزار مناسب برای کاهش میزان تغییرات محصول در فرآیند طراحی و تولید آزمایشی چیست ؟

طراحی محصولات و خدمات جدید ، مستلزم کار گروهی وتلاش همه جانبه از سوی مسئولان واحدهای مختلف سازمان از جمله بازار یابی ، فنی و مهندسی ، تولید ، فروش ، خدمات پس از فروش و … می باشد ؛ اما زبان مشترک مجموعه مذکور چیست ؟ مسئولان واحد بازار یابی برای انتقال خواسته های کیفی مشتریان چگونه وباچه ابزاری بامهندسان طراح محصول ارتباط برقرارمیکند؟

پاسخ مناسب به تمامی موارد فوق ، در استفاده مؤثر و مناسب از روش QFD نهفته است .QFD به عنوان یکی از روشهای مهندسی کیفیت ، از مطالعه بازار و شناسایی مشتریان محصول شروع شده ، در فرآیند بررسی و تحلیل خود ، ضمن شناسایی خواسته ها و نیاز مندیهای مشتریان ، سعی در لحاظ نمودن آنها در تمامی مراحل طراحی و تولید را دارد .

به بیان دیگر ، فلسفه استفاده از QFD ، اعمال و لحاظ نمودن خواسته های کیفی مشتری در مراحل مختلف تکوین محصول می باشد . بنا بر این تمامی خصوصیات و مشخصات طراحی محصول با توجه به نقطه نظرات مشتری و مصرف کننده آن حاصل می شود و نقش کارشناسان سازمان در طراحی محصول و خدمت جدید ، چیزی فراتر از یک مترجم نمی باشد ؛ مترجمانی که با استفاده از روشی به نام QFD خواسته های مشتریان را به مشخصات کمی قابل ملاحظه در داده های طراحی تبدیل می کنند . QFD یک ابزار کیفیتی پیشرفته است که هدف آن افزایش سهم بازار از طریق جلب رضایت مشتریان واقعی محصول می باشد .

همانگونه که پیشتر عنوان شد ، توسعه و ایجاد یک زبان مشترک بین واحدهای مختلف سازمان ، از جمله منافع بسیار با ارزش و اساسی QFD می باشد . اغلب اوقات به واسطه عدم استفاده از یک چنین فرهنگ و زبان مشترک و به دلیل تعدد مراحل فرآیند طراحی محصول نهایی طراحی شده با محصول مورد نظر مشتری ،‌ متفاوت است . لذا QFD ضمن توسعه فهرستی ازلغات و اصطلاحات فنی مورد نیاز ، از آنها در هر یک از مراحل فرآیند طراحی استفاده مینماید .QFD با تکوین یک فرآیند طراحی منطقی ، نسبت به ایجاد و خلق کیفیت در محصول اقدام می نماید .واقعیت این است که معمولا مشتریان در ارزیابی های مربوط به محصول ،نیازهای ذهنی(1) خود رامطرح میکند و QFD با استفاده از طیف وسیعی از روشها و ابزار مختلف ، به طور سیستماتیک این نیاز ها را به خواسته های عینی طراحی تر جمه و تبدیل می نماید . در مرا حل بعدی ، نیاز های طراحی به نحو بسیار مناسب و مؤثری در تمامی قسمتهای مرتبط مورد استفاده قرار گرفته ، بدین ترتیب زنجیره کاملی از فعالیتها به طور یکپارچه برای رسیدن به هدف نهایی (رضایت مشتری) در تلاش خواهند بود .

کلمات کلیدی:

QFD

TQM

کیفیت

مشتری

گسترش کارکرد کیفی

گسترش عملکرد کیفیت

Quality Function Deployment

فهرست مطالب

فصل اول: مبانی QFD 1

1-2) دیدگاههای مختلف کیفیت 2

1-3) معرفی QFD 2

1-4) تعاریف QFD 3

1-5) روش QFD و مزایای آن 4

1-6) تاریخچه QFD 6

1-7) مواردی از استفاده مؤفقیت آمیز QFD 8

1-8) QFD و افزایش کارایی 10

1-9) معرفی QFD به سازمان 12

1-10) موارد تکمیلی در مورد روش QFD 15

1-11-1) اعضاءگروه QFD 15

1-11-2) اصولی که برای گروه QFD صادق می باشند : 16

1-11-3) QFD به عنوان سیستم طرحریزی 16

1-11-4) QFD و تکنیک چه چیزی / چگونه 17

1-11-5) بهسازی مستمر کیفیت 17

1-11-6) جایگاه QFD در فرآیند کلی نشان دهنده ابزارهای TQM 19

فصل دوم:درک مشتری و خواسته های او 21

2-1) مقدمه 22

2-2) مرور اجمالی یک پروژه QFD 23

2-3) بررسی مقدماتی ندای مشتری با استفاده از جداول VOCT 25

2-4) طبقه بندی و سازماندهی خواسته های مشتری 28

2-4-1) مراحل تهیه نمودار “ وابستگی بین عوامل ” 29

2-4-2) مراحل تهیه نمودار “ درختی ” 31

2-5) مدل کانو 34

2-5-1) الزامات اساسی 34

2-5-2) الزامات عملکردی 35

2-5-3) الزامات انگیزشی 37

2-6) سؤالهای دوگانه کانو 38

فصل سوم:خانه کیفیت 42

3-1) مقدمه 43

3-2) مراحل تکمیل خانه کیفیت 44

3-2-1) تعیین خواسته ها و الزامات کیفی مشتریان (WHATs) 45

3- 2-2) اولویت بندی نیازهای کیفی 49

3-2-3) تعیین میزان ارتباط میان خواسته ها و الزامات کیفی مشتریان و مشخصه های فنی در ماتریس ارتباطات 50

3-2-4) ارزیابی رقبا بادر نظر گرفتن الزامات فتی و مهندسی 51

3-2-5) اولویت بندی مشخصه های فنی و مهندسی محصول 51

3-2-9 ) بررسی رابطه مشخصه های فنی و مهندسی محصول با یکدیگر 52

3-2-10) تعیین مقادیر هدف برای خصوصیات فنی 53

3-3) مفاهیم قابل استخراج از خانه کیفیت 54

3-4) باز بینی خانه کیفیت 57

تشریح دیدگاه 68

فصل چهارم: چهار مرحله ای QFD 78

4-1) رویکرد چهار مرحله ای QFD 89

4-2) تشریح روش چهار مرحله ای 90

4-2-1) مرحله یک : طرح ریزی محصول 95

4-2-2) مرحله دو : طراحی محصول 98

4-3-4) مرحله چهار : برنامه ریزی کنترل فرایند 99

توانایی تشخیص مشکلات 101

نتیجه گیری 103

منابع و مأخذ: 105

قیمت فایل فقط 45,000 تومان برچسب ها :

  • پایان نامه کارشناسی رشته کنترل کیفیت با عنوان بررسی QFD و پیامدهای آن
  • دانلود پایان نامه کارشناسی رشته کنترل کیفیت
  • بررسی QFD و پیامدهای آن
  • QFD
  • TQM
  • کیفیت
  • مشتری
  • گسترش کارکرد کیفی
  • گسترش عملکرد کیفیت
  • دانلود پایان نامه صنایع
  • خرید پایان نامه صنایع
  • QFD چیست
  • پیامدهای QFD

خرید فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.