سنسور موقعیت دریچه گاز 1
سنسورهای MAP/MAF 7
سنسور اکسیژن 17
سنسور ضربه 30
سنسور های دما 37
سنسور دمای مایع خنک کننده 38
سنسور دمای هوای ورودی 43
سنسورهای اثر هال 47
سنسور موقعیت میل لنگ 63
سنسور موقعیت میل بادامک 72
سنسور سرعت خودرو 76
موتور پله ای 79
انژکتور 83
رگلاتور فشار 85
معرفی سنسورهای موتور پراید 86
معرفی سنسورهای موتورپژو 206 109
معرفی سنسورهای موتورپژو پارس 120
منابع 131
در چند سال اخیر تمام خودروها مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتوری شدند.سیستم انژکتوری کارآیی بیشتری داشته و آلاینده کمتری نسبت به سیستم کاربراتوری تولید می کند.اساس کار سیستم سوخترسانی انژکتوری بر پایه سنسورها و عملگرها می باشد.اما اطلاعات کمی در مورد این مبحث موجود می باشد.در این مجموعه بر آن شدیم که اطلاعاتی در مورد سنسورهای موتور پراید، پژو 206 و پارس جمع آوری کنیم. ابتدا به توضیح نحوه عملکرد سنسورها می پردازیم و سپس به معرفی سنسور موتورهای مربوطه می پردازیم.
سنسور موقعیت دریچه گاز در موتورهای بنزینی یا دیزلی مقدار سوخت مطلوب راننده را به ECU نشان می دهد. سنسور موقعیت دریچه گاز یک پتاسیومتر دوار یا یک اثر هال (برخی خودروهای شرکت فورد) است که سیگنالی به ECU می فرستد که این سیگنال با موقعیت شفت / صفحه دریچه گاز به صورت خطی متناسب است.معمولا سنسور موقعیت دریچه گاز یک سنسور با سه سیم است. سنسور برای نظارت بر سوخت مورد نیاز موتور هنگام باز و بسته شدن دریچه گاز توسط راننده طراحی شده است.چهار شرایط کاری که ECU توسط سیگنال سنسور مشخص می کند، عبارتند از: