قیمت: 55000 ریال
موضوع:
بررسی رابطه بین نگرش اقتضایی مدیران با عملکرد دبیران مدارس راهنمایی پسرانه شهر تهران
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
مقدمه
آدمی تنها آفریده ای است که محتاج تعلیم و تربیت است. انسان پس از تولد، برای برخورداری از حیات طیب و زندگی در یک جاَََََمعه اسلامی و حرکت در مسیر الله، نیاز به تعلیم و تربیت دارد. تربیت در هر نظام و سیستمی که باشد براساس هدفی است ومنظور از هدف، نقطه ای است که قصد وصول به آن را داریم. بنابراین وجود تعیین هدف، ضرورت هر نظام تربیتی است. هر جامعه ای برای متحقق ساختن اهداف خود به سازمانهای گوناگون نیاز دارد. اهمیت سازمان ها به اندازه ای است که اجتماع را، اجتماع سازمانی نامیده اند، زیرا بدون آنها، انجام دادن امور، اگر غیر ممکن نشود، دست کم بسیار دشوار و همراه با تأخیر زمانی صورت خواهد گرفت. تصور سازمان و جامعه بدون وجود مدیر و رهبر، چه از نظر عقلی یا تجربی، امکان پذیر نیست. با آن که از نظر عمر نظری پدیده مدیریت حدود دو قرن می گذرد، بررسی تاریخ زندگی انسان ها نشان می دهد که مدیریت و رهبری، بدون آن که مدون شده باشد، دََر حکم یک ضرورت مطرح بوده است. زندگی پیامبران، امامان و دانشمندان دوران های گذشته شاهد مثال این ادعا به شمار می رود. مدیریت هر سازمانی کوشیده است و باید بکوشد، با افزایش بهره وری، کارآیی و اثربخشی به حفظ و توسعه سازمان خود بپردازد. مدیران شایسته و فهیم، یا به واسطه تجربه و آزمایش و خطا یا به سبب آموزش های ویژه، به انتخاب سبک مدیریت، راهبردهای مدیریت و.. پرداخته اند. سازمانها و نهادهای اجتماعی براساس هدفهای مثبت و معینی تأسیس می شوند و به جامعه خدمت می کنند. یکی از این نهادها، وزارت آموزش و پرورش است که هدف آن انسان سازی است. چنین هدفی، مسئولیت خطیر و مهمی را بر عهده این نهاد اجتماعی محول می کند. هدف یا هدفهای آموزشی و تربیتی هنگامی می توانند نقش مؤثر و تعیین کننده داشته باشند که: مسئولان یا دست اندرکاران آموزش و پرورش کشور، به راحتی آن ها را دریابند، آنها را بپذیرند و به آنها معتقد باشند، از واقعیت های زندگی سرچشمه گرفته باشند، موقعیت یا زمینه تربیت و آموزش، مناسب و مساعد باشد. در جامعه ما به امر مدیریت سازمانهای آموزشی، از نظر تربیت و ایجاد آمادگیهای لازم در مسئولان، توجه زیادی نشده است. در نظام آموزشی ما سعی بر آن است که مدیریت و رهبری غالباً از طریق اعمال ضوابط و مقررات صورت گیرد. به جای تکیه بر پژوهش و دستیابی به چارچوبهای مقررات هدایت کننده عمل، به تدارک و تدوین روشها و رویه های استاندارد برای اداره فعالیتهای آموزش و پرورش تأکید می شود. اینگونه ضوابط مدیران را در مقام انجام کارهایی قرار می دهد که باید انجام دهند ولی اگر مدیران آموزشی برای انجام وظایف رهبری و مدیریت تربیت شوند از مبنای فکری یا چارچوب نظری معتبری برخوردار باشند در اینصورت بر پایه شناخت و تشخیص خود می دانند که در موقعیت های مختلف چه می توانند انجام دهند و چگونه بهتر و مؤثرتر انجام دهند. امروزه بویژه در آموزش و پرورش نیاز به مدیران و رهبرانی که نه فقط در امر تعلیم و تربیت مجرب و صاحب نظر باشند بلکه در تشخیص مسائل و مشکلات اداری و سازمان نیز دقت و مهارت داشته باشند.
فهرست مطالب
فصل اول: طرح تحقیق 1
مقدمه 2
بیان مسئله 5
فرضیه پژوهش 6
پرسش پژوهش 6
هدف کلی پژوهش 6
اهمیت و ضرورت پژوهش 7
تعاریف نظری و عملیاتی واژه ها 9
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق 10
مقدمه 11
سیر تحول اندیشه مدیریت 13
نظریه های کلاسیک 15
نظریه مدیریت علمی 15
نظریه های مدیریت اداری 16
مدیریت بوروکراتیک 17
نظریه های نئوکلاسیک 18
نگاره 1-2 - عناصر بوروکراسی مورد نظر وبر 18
مطالعات هاثورن 19
نهضت روابط انسانی 20
جدول 1-2 تئوری Y,X 21
نظریه های موقعیتی و اقتضایی 22
نظریه اقتضایی فیدلر 24
شکل 1-2- دستاوردهای الگوی فیدلر 26
نگرش اقتضایی 27
رهبری و مدیریت، تفاوت ها و شباهت ها 30
تخصص و تجربه در مدیریت 32
مدیریت اسلامی 33
پایان نامه ها 35
فصل سوم: روش اجرای پژوهش 36
مقدمه 37
روش پژوهش 37
متغیرهای مستقل و وابسته 37
جامعه آماری 38
شیوه نمونه گیری 38
ابزار جمع آوری داده ها 39
پایایی و روایی ابزار تحقیق 39
فصل چهارم: تحلیل یافته های پژوهش 41
مقدمه 42
الف - توصیف داده ها 42
جدول 1-3- داده های حاصل از اجرای پرسشنامه ها 44
ضریب همبستگی با روش نمره های اصلی 47
تفسیر و بیان نتیجه 47
ب - تجزیه و تحلیل داده ها 47
فصل پنجم: نتایج پژوهش 48
خلاصه پژوهش 49
پایایی و روایی ابزار تحقیق 52
تجزیه و تحلیل داده ها 53
محدودیت ها و مشکلات پژوهش 54
پیشنهادها 55
منابع و مآخذ 56
پیوست ها 57