دسته: روانشناسی،علوم تربیتی واجتماعی
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 101 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 132
پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و تربیتی با عنوان
تأثیر وضع اقتصادی- اجتماعی خانواده در رشد کلامی کودکان 5 و 7 ساله تهرانی
اگر زبان از جامعه انسانی گرفته شود چه خواهد شد؟
پاسخ این سئوال را با ذکر داستانی از تورات آغاز میکنم: در باب یازدهم تورات داستانی آمده است که داستان برج با بل معروف است و مفهوم آن چنین است:در روزگاران کهن فرزندان آدم در روی کره زمین همه به یک زبان سخن میگفتند. سکنه با بل افرادی بسیار مغروروبی دین بودند. تا آنجا که معتقد به داشتن قدرتی همسان خداوند بودند. با بلیها تصمیم گرفتند برج بلندی بسازند که سر بر آسمان خدا بساید و نماینده قدرت آنها و به منزله مقابله با خداوند باشد. اما خداوند خیلی زود به آنها نشان داد که بسیار توانا تر از آنها است و کاری کرد که دیگر زبان یکدیگر را نفهمند.چون از فهم زبان یکدیگر ناتوان ماندند، ناچار در میان آنها تفرقه افتاد و از ساختمان برج دست کشیدند و بر روی کره پهناور زمین پراکنده شدند و برج نیمه کاره بابل همچنان بر جای ماند، همچون هشداری برای مردمان دیگر که در عظمت خداوند تردید نداشته باشند.
اگر چه ممکن است داستان برج بابل افسانهای بیش نباشد ولی در درون خود حقیقتی از نقش اجتماعی زبان بیان میکند و حتی میتوان گفت که این افسانه بهتر از هر داستان واقعی نقش زبان را در گردش چرخ اجتماع بازگو میکند.زبان آنچنان در تار و پود زندگی ما تنیدهاست که ما وجود آنرا بدیهی فرض میکنیم و آنقدر برای ما عادی شده است که کمتر این زحمت را به خود میدهیم تا درباره کار و ساختمان آن اندیشه کنیم و از این رو به سختی میتوانیم مجسم نمائیم که اگر زبان از جامعه انسانی گرفته شود چرخ اجتماع یکباره از حرکت باز میایستد،
جامعه انسانی از هم گسیخته میشود، تمدن و فرهنگ بشر نابود میشود و انسان به زندگی میلیونها سال قبل خود باز میگردد.زبان یکی از نهادهای بنیادی جامعه و از عناصر بسیار مهم در فرهنگ اجتماع است. اهمیت زبان در نقش آن، بعنوان انتقال دهنده فرهنگها بخوبی دیده میشود. تکامل اجتماعی انسان از طریق جامعه منتقل میشود و تنها وسیلهایکه جامعه برای این انتقال در اختیار دارد زبان است. زبان همچون رشتهای فرهنگ گذشته و حال را بهم میپیوندد.امروزه نیز، ارتباط بین ملل دنیا با کمک گرفتن از عامل زبان صورت میگیرد. از بین رفتن مرزها، علاوه برتکنولوژی پیشرفته، مرهون تبادل زبان در بین ملتهاست.
کلمات کلیدی:
کودکان
رشد کلامی
همبستگی زبان و اجتماع
وضع اقتصادی- اجتماعی خانواده
فهرست مطالب
فصل اول 2
همبستگی زبان و اجتماع 3
تعریف زبان: 5
تأثیر محیط در پیشرفت زبان: 10
هدف تحقیق کنونی: 11
کاربرد تحقیق: 11
فصل دوم 13
مطالعات پیشین 14
شناخت تفکر و قدرت شناختی کودک بین 4 تا 7 ساله 22
1- خودمداری 23
کل بینی 24
فصل سوم 29
هدف تحقیق 31
زمینه تحقیق 33
رشد گویایی کودک در رابطه با امکانات زندگی: 38
رشد گویایی کودک و رابطه با در آمد خانواده: 39
فرضیهها: 42
جمعیت تحقیق 43
روش بررسی: 45
معرفی تستهای پیاژه 48
معرفی نسبت گود نف 50
موقعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده: 57
تأثیر هوش در گویائی: 62
فصل چهارم 64
جداول شماره 1- آزمایش ثبات ذهنی سطح در میان کودکان 5 و 7 ساله در جنوب تهران بر اساس تست پیاژه 65
جدول شماره2- آزمایش ثبات ذهنی سطح در شمال تهران بر اساس تست پیاژه 65
جدول شماره3- تشخیص بقاء ذهنی ماده متصل در جنوب تهران بر اساس تست هوش پیاژه 66
جدول شماره 8- نمایش هوشی کودکان نمونه در شمال شهر- تست نقاشی گودنف 72
فصل پنجم 102
نتیجه گیری 103
نتیجه و بررسی تستهای شناختی پیاژه 106
3- میزان همبستگی بین تستهای گودنف و پیاژه و همبستگی نقطه ای بین تست کلامی و تست پیاژه : 107
پیشنهادات 112
فصل ششم 116
خلاصه 117
فهرست مأخذ فارسی 124
مأخذ انگلیسی 126
قیمت فایل فقط 117,000 تومان برچسب ها :