دانلود مقالات - سایت 2016

پروژه با رفرنس خارجی، مقاله با مرجع معتبر انگلیسی

دانلود مقالات - سایت 2016

پروژه با رفرنس خارجی، مقاله با مرجع معتبر انگلیسی

بررسی تأثیر آموزش پیش دبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی - حرکتی

قیمت: 100000 ریال

بررسی تأثیر آموزش پیش دبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی - حرکتی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دوره ابتدائی

مقدمه:

موفقیت کودکان در مدرسه تا حدودی به رویدادهایی بستگی دارد که آنها قبل از ورود به مدرسه تجربه کرده‏اند. آمادگی کودکان برای ورد به مدرسه و موفقیت بعدی آنها در تحصیل، با جنبه‏های مختلف رشد آنها مرتبط است. عواملی از قبیل رشد جسمی، اجتماعی، شناختی، دانشی و چگونگی یادگیری در تعیین موفقیت آنها در مدرسه نقش دارند.

در گذشته، عقیده بسیاری بر این بود که ورود کودکان به دبستان، آغاز یادگیری و شکوفایی آنها در همه ابعاد رشد است. اما امروزه در پرتو تلاش صاحب‏نظران مختلف، مسیر تفکر و برنامه‏ریزی به سمت بارور کردن آموزش‏های پیش از دبستان، به عنوان پیش‏نیاز ورود کودکان به مدرسه، تغییر کرده است. بیشک پیشرفت در ابعاد گوناگون رشد در سنین بالاتر و حتی مرحله زمینه‏سازی برای اصلاح اعمال و حرکات مختلف کودکان با توجه به پژوهشهای اخیر (برای مثال ویلیامز، 1983؛ به نقل از مفیدی، 1375)، نوعی دگرگونی اندیشه را در زمینه رشد جسمی و حرکتی کودکان در سالهای اولیه کودکی به وجود آورده است. در دو سه دهه اخیر نیز در بسیاری از موسسه‏های آموزشی و تربیتی (به ویژه در جامعه ما) تمایل و گرایش زیادی در چرخش تاکید از مهارتهای حرکتی و جسمی به سمت زمینه‏های رشد شناختی و ذهنی کودکان حس شده است (مفیدی، 1375). هر چند مهارتهای حرکتی و شناختی لازم و ملزوم یکدیگرند و در برخی از دیدگاههای رشد مثل تئوری پیاژه (1374)، مهارتهای حرکتی زیربناء و لازمه مهارتهای شناختی هستند.

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در قرن حاضر و تبلور این نکته که شکوفایی یک کشور از بستر آموز/ش و پرورش برمی خیزد، نیاز به گسترش دوره پیش از دبستان، بیش از گذشته خود را نمایان می سازد. بنابراین لازم است که برنامه کیفی و کمی مناسب و در خور نیازهای جسمی و روانی برای کودکان پیش‏دبستانی، با توجه به ویژگیهای این دوره از رشد، تهیه و تدارک دیده شود. اما پیش نیاز برنامه‏ریزی و سرمایه‏گذاری در این زمینه، انجام پژوهشهایی است از روش شناسی و مبنای نظری درستی برخوردار باشند تا با توجه به نتایج حاصله، بتوان تا حدودی نیازهای جامعه در این زمینه برطرف شود و گام‏هایی هر چند جزئی در زمینه بهبود وضعیت آموزشی و تربیتی برداشته شود.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه

مقدمه … 1

بیان مساله … 2

ضرورت و اهداف تحقیق … 6

اهداف پژوهش … 7

فرضیه های پژوهش … 7

تعاریف و اصطلاحات … 8

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

خلاصه ای از فصل دوم … 11

تاریخچه آموزش پیش دبستانی … 11

تعریف دوره پیش دبستانی … 21

ویژگیهای کودک در دوره پیش دبستانی … 21

اهداف دوره پیش دبستانی … 25

مهارتهای روانی حرکتی در دوره دبستان … 27

تحول حرکت در کودکان دبستانی … 29

مهارتهای روانی حرکتی … 31

سازگاری اجتماعی … 42

روابط با همسالان … 48

وظیفه مهد کودک و مراکز پیش دبستانی از دیدگاه آدلر 66

پیشینه پژوهش … 73

فصل سوم: روش شناسی

روش پژوهش … 90

ابزار پژوهش … 90

جامعه آماری … 92

گروه نمونه و روش نمونه گیری … 92

متغیرها … 93

روش اجرای پژوهش … 93

روشهای آماری … 93

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

تجزیه و تحلیل نتایج … 95

یافته های جانبی پژوهش … 102

فصل پنجم: یافته های پژوهش و بحث درباره نتایج آن

محدودیت های پژوهش … 118

پیشنهادات … 118

منابع … 121

ضمائم … 130

خرید فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.