قیمت: 100000 ریال
بررسی تأثیر آموزش پیش دبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی - حرکتی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدائی
مقدمه:
موفقیت کودکان در مدرسه تا حدودی به رویدادهایی بستگی دارد که آنها قبل از ورود به مدرسه تجربه کردهاند. آمادگی کودکان برای ورد به مدرسه و موفقیت بعدی آنها در تحصیل، با جنبههای مختلف رشد آنها مرتبط است. عواملی از قبیل رشد جسمی، اجتماعی، شناختی، دانشی و چگونگی یادگیری در تعیین موفقیت آنها در مدرسه نقش دارند.
در گذشته، عقیده بسیاری بر این بود که ورود کودکان به دبستان، آغاز یادگیری و شکوفایی آنها در همه ابعاد رشد است. اما امروزه در پرتو تلاش صاحبنظران مختلف، مسیر تفکر و برنامهریزی به سمت بارور کردن آموزشهای پیش از دبستان، به عنوان پیشنیاز ورود کودکان به مدرسه، تغییر کرده است. بیشک پیشرفت در ابعاد گوناگون رشد در سنین بالاتر و حتی مرحله زمینهسازی برای اصلاح اعمال و حرکات مختلف کودکان با توجه به پژوهشهای اخیر (برای مثال ویلیامز، 1983؛ به نقل از مفیدی، 1375)، نوعی دگرگونی اندیشه را در زمینه رشد جسمی و حرکتی کودکان در سالهای اولیه کودکی به وجود آورده است. در دو سه دهه اخیر نیز در بسیاری از موسسههای آموزشی و تربیتی (به ویژه در جامعه ما) تمایل و گرایش زیادی در چرخش تاکید از مهارتهای حرکتی و جسمی به سمت زمینههای رشد شناختی و ذهنی کودکان حس شده است (مفیدی، 1375). هر چند مهارتهای حرکتی و شناختی لازم و ملزوم یکدیگرند و در برخی از دیدگاههای رشد مثل تئوری پیاژه (1374)، مهارتهای حرکتی زیربناء و لازمه مهارتهای شناختی هستند.
با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در قرن حاضر و تبلور این نکته که شکوفایی یک کشور از بستر آموز/ش و پرورش برمی خیزد، نیاز به گسترش دوره پیش از دبستان، بیش از گذشته خود را نمایان می سازد. بنابراین لازم است که برنامه کیفی و کمی مناسب و در خور نیازهای جسمی و روانی برای کودکان پیشدبستانی، با توجه به ویژگیهای این دوره از رشد، تهیه و تدارک دیده شود. اما پیش نیاز برنامهریزی و سرمایهگذاری در این زمینه، انجام پژوهشهایی است از روش شناسی و مبنای نظری درستی برخوردار باشند تا با توجه به نتایج حاصله، بتوان تا حدودی نیازهای جامعه در این زمینه برطرف شود و گامهایی هر چند جزئی در زمینه بهبود وضعیت آموزشی و تربیتی برداشته شود.
فهرست مطالب
فصل اول: مقدمه
مقدمه … 1
بیان مساله … 2
ضرورت و اهداف تحقیق … 6
اهداف پژوهش … 7
فرضیه های پژوهش … 7
تعاریف و اصطلاحات … 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
خلاصه ای از فصل دوم … 11
تاریخچه آموزش پیش دبستانی … 11
تعریف دوره پیش دبستانی … 21
ویژگیهای کودک در دوره پیش دبستانی … 21
اهداف دوره پیش دبستانی … 25
مهارتهای روانی حرکتی در دوره دبستان … 27
تحول حرکت در کودکان دبستانی … 29
مهارتهای روانی حرکتی … 31
سازگاری اجتماعی … 42
روابط با همسالان … 48
وظیفه مهد کودک و مراکز پیش دبستانی از دیدگاه آدلر 66
پیشینه پژوهش … 73
فصل سوم: روش شناسی
روش پژوهش … 90
ابزار پژوهش … 90
جامعه آماری … 92
گروه نمونه و روش نمونه گیری … 92
متغیرها … 93
روش اجرای پژوهش … 93
روشهای آماری … 93
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
تجزیه و تحلیل نتایج … 95
یافته های جانبی پژوهش … 102
فصل پنجم: یافته های پژوهش و بحث درباره نتایج آن
محدودیت های پژوهش … 118
پیشنهادات … 118
منابع … 121
ضمائم … 130