دسته: سایر
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 71 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 60
دانلود پایان نامه رشته اقتصاد
بررسی و تحلیل آثار فناوری اطلاعات بر روی بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران
*قابل استفاده برای رشته های مدیریت و آی تی
مقدمه
در سالهای اخیر، کشورهای توسعهیافته با کنارگذاشتن تدریجی تجارت سنتی مبتنی بر کاغذ و مبادلة فیزیکی اسناد، بهسوی تجارت الکترونیکی روی آوردند. تجارت الکترونیکی با صرفهجویی در زمان، هزینهها و نیروی انسانی، موجب افزایش شاخصهای بهرهوری، ایجاد اشتغال و کاهش تورم و در نتیجه برتری رقابتی یک کشور در صحنة تجارت بینالملل میشود.ظهور اینترنت و تجاریشدن آن در سالهای اخیر، شیوههای سنتی تجارت را متحول کرده است. تجارت الکترونیکی، انقلابی در شیوهها و رویههای بازرگانی گذشته ایجاد کرده و بهسرعت و صرفهجویی در بهترین وجه آن جامة عمل پوشانده است. در محیط الکترونیکی، فاصلههای جغرافیایی و محدودیتهای زمانی و مکانی منتفی و مبادلات تجاری برپایة اطلاعات الکترونیکی انجام میشود. تجارت الکترونیکی با رفع موانع فراروی تجارت بینالملل، روند تجارت جهانی را تسریع میکند.
در تعریفی ساده، تجارت الکترونیکی عبارت است از انجام تمامی مراحل تجارت ازطریق شبکههای کامپیوتری و مخابراتی بدون نیاز به حضور فیزیکی طرفین در معامله. به این ترتیب، تجارت الکترونیکی تنها به کنارگذاشتن شیوههای مبتنی بر کاغذ محدود نمیشود، بلکه نحوة فعالیت سازمانها را بهطور کلی و بنیادی تغییر میدهد.شاید بیشترین سهم در تسهیل رویههای گمرکی، از آن بهکارگیری مناسب فناوری اطلاعات باشد. هرچند برای ترخیص کالا تماماً از تسهیلات خودکار استفاده نمیشود، در حال حاضر بسیاری از مسئولان گمرک در سراسر جهان از کامپیوتر استفاده میکنند. این وضعیت بهسرعت درحال گسترش است؛ و تعداد زیادی از گمرکات جهان، نظام عمومی گمرکات آنکتاد مانند آسیکودا را اعمال میکنند. جمهوری اسلامی ایران نیز در سالهای اخیر، قدمهای سازنده و پرشتابی را درجهت ایجاد زیرساختهای مورد نیاز تجارت الکترونیکی و بدون کاغذ برداشته است؛ که در ادامه، به آنها اشاره خواهد شد.
کلمات کلیدی:
فناوری اطلاعات
بازرگانی خارجی
تجارت الکترونیکی
تاثیر آی تی بر روی بازرگانی خارجی ایران
فهرست مطالب
1. مقدمه 2
2. EDI و راههای اجرای آن 3
2ـ1. نقاط تجاری 5
2ـ1ـ1. مزایای استفاده از نقاط تجاری 7
2ـ1ـ1ـ1. کاهش هزینهها 7
2ـ1ـ1ـ2. حذف تشریفات اداری 7
2ـ1ـ1ـ3. استفاده از فرصتهای تجاری 8
2ـ1ـ1ـ4. ازبینبردن انحصار اطلاعات 8
2ـ1ـ2. نقش نقاط تجاری در اطلاعرسانی تجاری 9
2ـ1ـ3. نقش نقاط تجاری در افزایش کارآیی خدمات مالی 12
2ـ1ـ4. نقطة تجاری ایران 15
2ـ2. سیستم آسیکودا 18
معرفی 19
2ـ2ـ1. اهداف سیستم آسیکودا 21
2ـ2ـ2. قابلیتهای سیستم آسیکودا 23
2ـ2ـ2. سیستم آسیکودا در ایران 25
2ـ3. شبکة سوئیفت 33
تاریخچه 33
2ـ3ـ1. شبکة سوئیفت در ایران 37
2ـ4. استاندارد ادیفکت 38
3. تخمین تأثیر فناوری اطلاعات بر بازرگانی خارجی ایران 41
3ـ1. مدل جاذبه 41
3ـ2. تخمین مدل 44
3ـ2ـ1. تدوین مدل 45
3ـ2ـ2. فرضیههای مدل 48
3ـ2ـ3. برآورد مدل جاذبه با روش دادههای پنل 50
جدول 1. نتایج تخمین مدل جاذبه (متغیر وابسته لگاریتم ارزش واقعی تجارت ایران با کشورهای دیگر) 52
4. جمعبندی نتایج 55
پینوشت 56
کتابنامه 56
قیمت فایل فقط 35,000 تومان برچسب ها :