دسته: پایان نامه و مقالات رشته اقتصاد
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 86 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 97
پایان نامه کارشناسی رشته اقتصاد و صنایع با عنوان بینالمللی شدن و جهانی شدن صنعت خودروسازی
تشریح و بیان موضوع تحقیق
امروزه عرضه و تقاضای سالانه حدود 50 میلیون دستگاه خودرو، صنعت خودروسازی را به یکی از پر سودترین منابع تولید و تجارت جهانی تبدیل کرده وو اهمیت استراتژیک آن موجب شده است که از این صنعت به عنوان (مادر صنایع) و یا (صنعت صنعتها ) یاد شود.(2)دو مقوله تقریباًُ یکسان بینالمللی شدن و جهانی شدن از بدیهیترین اهداف فعلی صنایع بزرگ جهان است. تلاش برای رقابت مسالمتآمیز و ورود به بازارهای جهانی و در نهایت کسب سهم ابزار مناسب باعث پویندگی و بالندگی صنعت خودرو خواهد شد.(3) و از طرف صنعت خودرو به جهت ارتباط گسترده و تنگاتنگ با سایر صنایع و زیر بخشهای اقتصادی میتواند تبلور توان صنعتی کشور بحساب آید.(2)
ویژگیهای صنعت خودرو جهان در سال 1998 از جمله 200 ساله شدن صنعت خودروسازی، تولید سالانه 50 میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو، اشتغال بیش از سه درسد ارزش اقتصادی تولیدات جهان). ادغام تولید کندگان بزرگو سازندگان قطعات و شکلگیری شبکه تولید و توزیع جهانی، اهمیت این صنعت را به وضوع نشان میدهد.(4).؟؟؟؟کشور به شمار میآید. رونق یک صنعت را میتوان با شاخصهائی همچون میزان تولید، حجم سرمایه در گردش، کیفیت محصولات، توان رقابت در بازار، فناوری و تقاضای بازار سنجید. براساس آمارهای موجود. تولید خودرو کشور در سال 1377 رشدی حدود 10 برابر نسبت به سالهای پایانی دفاع مقدس داشته است.
در شرایط کنونی بیش از 20 درصد کل تولیدات صنعتی کشور متعلق به صنایع خودروسازی است. صنعت خودروسازی در سال 77 نزدیک به 400 میلیارد تومان از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است. این صنعت به تنهائی مولد بیش از 10 درصد ارزش افزوده صنعتی است. از سال 72 تاکنون سیاستهای اتخاذ شده توسط دولت جمهوری اسلامی و فعالیت روزافزون صنایع خودروسازی به ویژه به کارگیری ظرفیتهای بالقوه صنعتی کشور، به ایجاد شرکتهای طراحی و مهندسی و تأمین قطعات خودرو (نظیر شرکت ساپکو و سازهگستر) و احیای صنعت قطعه سازی با ایجاد 1200 واحد فعال با 6200 میلیارد ریال سرمایه، 139 هزار نفر شاغل (با 11 درصد متخصص)،رشد قابل توجه 30 درصدی تولیدات صنعت خودرو، 5 باربر بودن متوسط تولیدات صنعت خودرو نسبت به رشد تولیدات صنعت و 8 برابر بودن آن نسبت به رشد متوسط اقتصاد اقتصادی انجامیده است. (5)
کلمات کلیدی:
جهانی شدن
بینالمللی شدن
صنعت خودروسازی
تولید ناخالص ملی
اثر جهانگرایی بر صنعت خودرو
فهرست مطالب
تشریح و بیان موضوع تحقیق 3
اهمیت موضوع تحقیق 7
اهداف اصلی از انجام تحقیق 9
اهداف فرعی تحقیق: 10
مسئله تحقیق: 10
سؤالات تحقیق: 10
سوالات فرعی: 11
روش تحقیق 11
قلمرو تحقیق 12
مشکلات و محدودیتها 13
جدول شمارة(2ـ3) تغییرات در تجارت جهانی طی چرخة زندگی محصول 15
ـ سطوح سه گانه محصول 16
شکل (2ـ8) سطوح سهگانه کالا (20) 16
الف ـ کیفیت: 16
شکل (2ـ10) راههای ارتقاء کیفیت محصول (7) 17
د ـ نام تجاری: 18
ه ـبستهبندی: 18
و ـ ورانتی: 1 20
ض ـ خدمات پس از فروش 20
استراتژی قیمت گذاری بینالمللی: 22
روشهای قیمتگذاری در بازار بینالملل: 22
خط مشیهای تعدیل قیمت فروش: (45)، (50) 23
وضعیت قطعات خودرو 25
1ـ جهانی شدن 26
2ـ تجدید ساختار و افزایش کارآیی 26
3ـ ساخت مجموعهای 27
4ـ موقعیت تأمین کنندگان قطعات 27
5ـ ظهور ابر تأمین کنندگان 27
آخرین تحولات 30
بازار خودرو 31
تولید خودرو در کشورهای در حال توسعه 33
نکاتی چند در مورد صنعت خودروسازی در حال حاضر 35
عوامل مؤثر در صنعت خودروسازی 36
پیامدههای ساخت خورو 37
مهمترین مسائل مورد توجه خودروسازها 38
جانگرایی 38
اثر جهانگرایی بر صنعت خودرو و قطعه سازی 39
تحولات ناشی از رقابت در صنعت خودرو 40
وضعیت صنعت خودرو در ترکیه(16) 43
خودروسازی در ترکیه 45
ویژگی بخش قطعه سازی ترکیه: 46
بررسی وضعیت صنعت خودرو در ایرن 49
تاریخچه 49
شکلگیری صنعت خودرو در ایران 50
صنعت قطعه سازی 51
دلایل اهمیت صنعت قطعه سازی 53
انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو 55
عملکرد صادرات صنعت خودرو 56
1/1/4/2ـ مفهوم بهرهوری 62
2/1/4/2ـ مدیریت بهرهوری 64
2ـ بهرهوری نیروی کار (Labour Productivitiy) 67
3ـ بهرهوری سرمایه (Capital Productivity) 67
5ـ بهرهوری مواد اولیه (Materia Productivity) 68
2/4/2ـ مدیریت منابع تأمین بیرونی و رقابت پذیری 68
3/4/2ـ رقابت پذیری و تولید ناب 71
بعضی ویژگیهای تولید ناب در مقایسه با تولید انبوه 72
سازماندهی: 73
1/1/5/2ـ روش مبتنی بر تأمین رضایت گروههای ذینفع 76
2/1/5/2ـروشهای مبتنی بر ارزشهای رقابتی 78
2/6/2ـ مدل هفت عاملی مک کینزی 80
1ـ ساختار : (Stricture) 81
2ـ نظامها : (Systems) 81
3ـ سبک یا رفتار نمادی : (Style or Symolic Behavior) 82
6/2 ـبرخی از نظریات و مدلهای مربوط به رقابتپذیری شرکتها 84
جهت یابی مدیریتی: 87
راضیکردن مشتری ـ ابعاد رقابت 88
قیمت فروش (هزینه تولید) 90
مبانی J.I.T 94
عناصر تعهد و تأمین طولانی مدت 96
قیمت فایل فقط 45,000 تومان برچسب ها :