دانلود مقالات - سایت 2016

پروژه با رفرنس خارجی، مقاله با مرجع معتبر انگلیسی

دانلود مقالات - سایت 2016

پروژه با رفرنس خارجی، مقاله با مرجع معتبر انگلیسی

بررسی تاثیر جنسیت دانشجویان در انگیزش و پیشرفت تحصیلی

دسته: سایر

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 394 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 51

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

بررسی تاثیر جنسیت دانشجویان در انگیزش و پیشرفت تحصیلی

*آپدیت اول:

نقش صفات شخصیت در در قالب 16 صفحه بصورت رایگان اضافه شد!

*آپدیت دوم:

*پرسشنامه انگیزش تحصیلی AMS-والراند بصورت رایگان ضمیمه شد!

چکیده

در سال های اخیر تحولات جنسیتی گسترده‌ای در حوزه ی آموزش عالی و تحصیلات دانشگاهی به وقوع پیوسته است که نمی‌توان آنها را محدود و منحصر به تحولات کمی و افزایش چشمگیر نسبت دانشجویان دختر دانست، به همین اعتبار دیدگاه های جدیدتر بر ابعاد کیفی این تحول تأکید داشته و آن ‌را در عرصه ی وسیع‌تری از پیامدهای تحصیلی دنبال کرده‌اند که بدون شک بخش عمده‌ای از این بررسی‌ها معطوف به توضیح افزایش انگیزش و دلبستگی تحصیلی دختران و نیز پیشرفت تحصیلی بیشترآنها در مقایسه با دانشجویان پسر بوده است.در تحقیق حاضر تلاش شده است که پس از مروری نظری بر وجوه عمده ی تفاوت های جنسیتی در توانایی های شناختی، عملکرد تحصیلی و تبیین آن با استناد به برخی دیدگاه ها، به این مهم پرداخته شود.

کلید واژه:

جنسیت

انگیزش تحصیلی

پیشرفت تحصیلی

مقدمه

پیش از بحث درباره ی تأثیر جنسیت بر عملکرد تحصیلی ضروری است که به تمایز مهم و در عین حال پر مناقشه‌ای که بین دو مفهوم جنس و جنسیت وجود دارد اشاره شود. واژه ی جنس مبهم است زیرا می‌توان آن را هم به گروهی از افراد و هم به کارهایی مثل امور جنسی اطلاق کرد (گیدنز 1373: 175). استفاده ی مناسب از واژه ی جنس و جنسیت به احتمال، منشأ مهم‌ترین اختلاف نظرها بوده است. مکابی (1988) به کاربرد مترادف این دو واژه معتقد است (گولومبوک 1382: 11).

ولستون کرافت مفهوم جنس را در عمل معادل با جنسیت به کار ‌برده و جنبه ی زیست شناختی زنان را عامل مهمی برای تمایز زن و مرد نمی‌داند. فایرستون نیز معتقد است که با پیشرفت‌های علمی و فنی جنس و جنسیت مفهوم امروزین خود را از دست خواهند داد (وینسنت 1378: 268). هاید برای کاهش ابهام، اصطلاح جنس را در مورد رفتارهای جنسی و اصطلاح جنسیت را برای استناد کردن به مردان و زنان به کار می‌گیرد (هاید 1384: 19). مطابق با نظر اکلی (1981) جنس به تقسیم زیست شناختی زن و مرد ناظر است. متیوز (1982) نیز آن را نوعی زیست شناختی دو وجهی از زن و مرد در نظر می‌گیرد (محمدی اصل: 78).

فریدمن (2001) نیز به این تفاوت قائل است، بدین معنی که مؤنث یا زنانه یک گروه زیست شناختی است که زنان به آن تعلق دارند و جنس زیست شناختی تفاوتی است که به طور طبیعی پیش می‌آید (فریدمن 1381: 25). بدین ترتیب واژه ی جنس مبین یک اساس بیولوژیکی برای رفتار است و به بعد زیست‌شناختی مردانگی و زنانگی محدود می‌شود (گولومبوک، همان: 11). وقتی مفهوم زن به منزله ی یک جنس به کار برده می‌ شود نشان از تفاوت های زیست شناختی میان زن و مرد دارد (گرت 1382: 9 و10).

جنس فقط معنایی زیست شناختی دارد، یعنی شخص از نظر پیکرشناسی مرد است یا زن. تفاوت های جنسی ممکن است طبیعی باشد (ابوت 1381: 305). بر این اساس واژه ی جنس به تفاوت های کالبدی و فیزیکی میان مردان و زنان اشاره دارد که آن را از فعالیت جنسی متمایز می‌ کند (گیدنز، همان: 175). این تفاوت ها در اندام های جنسی و عمل تولید مشهود و بارز می‌ شوند (فریدمن، همان: ص27). شاخص‌های مهم دیگر تمایز جنسی، کروموزم ها، غدد جنسی و هورمون ها هستند که ممکن است با یکدیگر پیوستگی نداشته باشند (گولومبوک، همان: 49).

فهرست مطالب

تفاوتهای جنسیتی در انگیزش و یشرفت تحصیلی دانشجویان 1

چکیده 1

مقدمه 4

1)جنسیت و تواناییهای شناختی و تحصیلی 7

2)جنسیت و عملکرد تحصیلی 11

3)چارچوب نظری تحقیق 24

4) سؤالات تحقیق 26

5) جامعهی آماری و روش نمونهگیری 27

6) پرسشنامه مقیاس انگیزش تحصیلی AMS 28

جدول شمارهی 1: آلفای کرونباخ برای هر یک از خرده مقیاس‌های AMS 31

جدول شمارهی 2: همبستگی پیرسون r بین هر یک از خرده مقیاس‌های AMS 31

6)یافته‌های تحقیق 32

جدول شمارهی 3: توزیع پیشرفت تحصیلی بر حسب شاخص‌های گرایش مرکزی پراکندگی به تفکیک جنسیت 32

جدول شمارهی 4: نتایج آزمون t مستقل میانگین سطوح انگیزش تحصیلی به تفکیک جنسیت 33

جدول شمارهی 5: نتایج آزمون t مستقل میانگین‌های خرده مقیاس‌های هر یک از سطوح انگیزش تحصیلی به تفکیک جنسیت 34

جدول شمارهی 6 : مقدار ثابت a و مقادیر ضرایب تأثیر خام، استاندارد شده و همبستگی جزیی در رگرسیون‌های سطوح انگیزش تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی به تفکیک کل و جنسیت 36

جدول شمارهی 7: ضرایب همبستگی چندگانه، تعیین چندگانه و تعدیل شده در رگرسیون سطوح انگیزش تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی به تفکیک کل و جمعیت 38

جدول شمارهی 8: آزمون معنی‌داری رگرسیون‌های سطوح انگیزش تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی به تفکیک کل و جنسیت 38

7) بحث و نتیجه‌گیری 39

فهرست منابع 44

قیمت فایل فقط 25,000 تومان برچسب ها :

  • بررسی تاثیر جنسیت دانشجویان در انگیزش و پیشرفت تحصیلی
  • جنسیت
  • انگیزش تحصیلی
  • پیشرفت تحصیلی
  • دانلود پایان نامه رشته روانشناسی
  • دانلود پایان نامه روانشناسی
  • دانلود پایان نامه بررسی تاثیر جنسیت دانشجویان در انگیزش و پیشرفت تحصیلی
  • تفاوتهای جنسیتی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان

خرید فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.