بخشی از متن: یونانیان باستان موسیقی را به اندازه ریاضیات و نجوم، ضروری میدانستند. فیثاغورث (500 ق.م) نسبتهای فرکانسی را که ما امروزه در موسیقی، به آنها فواصل میگوییم، کشف کرد. مثلاً دونتی که فرکانسهای آنها براساس ضریب 2 به 1 هستند، یک اکتاو، 3 به 2 یک پنجم، 4 به 3 یک چهارم و 9 به 8 یک…
دسته بندی: علوم انسانی » مطالعات هنر
تعداد مشاهده: 158 مشاهده
فرمت فایل دانلودی: rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 21
حجم فایل: 78 کیلوبایت
بخشی از متن:
یونانیان باستان موسیقی را به اندازه ریاضیات و نجوم، ضروری میدانستند. فیثاغورث (500 ق.م) نسبتهای فرکانسی را که ما امروزه در موسیقی، به آنها فواصل میگوییم، کشف کرد. مثلاً دونتی که فرکانسهای آنها براساس ضریب 2 به 1 هستند، یک اکتاو، 3 به 2 یک پنجم، 4 به 3 یک چهارم و 9 به 8 یک ماژور را ایجاد می کنند. موسیقی دانها و فلاسفه یونانی از یک ساز تک سیمی که به عنوان مونوکورد 17 شناخته می شد، برای تولید فواصل گوناگون استفاده می کردند.
فلاسفه فیثاغورثی اعتقاد داشتند که این ضرائب بر حرکات اجرام سماوی و سایر عناصر مربوط به کهکشان هم حکم می رانند. از اینرو موسیقی در یونان، جنبه هنری و روشنفکرانه بسیار بالایی پیدا کرد وهم طراز با ریاضیات، اخلاق و نجوم مطرح شد. رساله بطلمیوس با عنوان هارمونی، مهم ترین مأخذ در موسیقی باستانی یونان است. تفسیررسالههای موسیقی یونان باستان، نتنگاری ریتمیک را نشان می دهد، ولی درمورد بیان و تفسیر گامها، اختلاف نظرهای بی شماری در این آرا وجود دارد. یونانیها ازنظامی آهنگین که احتمالاً به مقیاسهای امروزی ما
شباهت داشتند، استفاده میکردند.
فهرست مطالب:
موسیقی ایلیاد و ادیسه هومر یونان باستان
بیوگرافی جیمز جویز همراه سه داستان کوتاه از مجموعه دوبلینی ها
ایلیاد و ادیسه هومر در ویرژیل
نظریات هومر در مورد زیتون
در بستر ایلیاد یا پس زمینه ادیسه
نظریات هومر در مورد گل سرخ
اشعاری از ایلیاد و ادیسه هومر
جایگاه انسان در اندیشه کانت
منابع و مأخذ