مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
فرمت فایل : ورد
تعداد صفحات : 65
سلامت یکی از مفاهیم ضروری و همواره مورد بحث دنیای پیچیده انسان است که قدمتی به بلندای هستی وی دارد. سلامتی کیفیتی از زندگی میباشد که تعریف آن مشکل و اندازهگیری آن نیز سخت میباشد. متخصصان تعاریف متعددی از مفهوم سلامت ارائه کردهاند اما همه آنها بهطور مشترک مسؤولیت درقبال وجود خود و انتخاب سبک زندگی سالم را سرلوحه مباحث خود قرار دادهاند و همه آنها با هدف به حداکثر رساندن توان فرد برای بهتر زیستن توجه دارند.
برای سلامتی معانی متعددی وجود دارد هرچند کلمه سلامتی برای ما شناخته شده و دارای مفهوم مشخص است، با این وجود تعریف آن آسان نیست و برای مردم مختلف معنای متفاوتی دارد. معنای لغوی سلامتی کامل بودن، بیعیب بودن، تندرستی و مقدس بودن است. سلامت در بُعد جسمانی و روانی معنا مییابد، زیرا انسان به تنهایی نه جسم است و نه روان، بلکه تلفیقی از این دو عنصر میباشد. لذا چون انسان در محیط اجتماع به سر میبرد و در اجتماع پیوسته در معرض عوامل اجتماعی و بیولوژیکی گوناگون قرار میگیرد، نتیجه آن اختلال در سلامت روانی است. اغلب مردم از اهمیت حفظ سلامت جسمانی خود آگاهند
عناوین مبحث فصل دوم همراه با ذکر منابع
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1- مفهوم سلامت روان 14
2-2- تاریخچه بهداشت روان15
2-3- تعاریف سلامت روان17
2-4- سلامت روان از دیدگاههای مختلف18
2-5-سلامت روانی از نظر مکاتب مختلف19
2-5-1- مکتب زیست گرایی19
2-5-2- مکتب رفتار گرایی20
2-5-3-مکتب روانکاری20
2-5-4-مکتب انسانگرایی21
2-5-5-مکتب بوم شناسی21
2-6- اصول سلامت روانی21
2-7- اهداف ایجاد سلامت روان24
2-7-1- پیشگیری اولیه25
2-7-2- پیشگیری ثانوی(درمان25
2-7-3- پیشگیری ثالث26
2-8- سلامت روان و نوجوانی و مدرسه 26
2-9- بزرگی مسأله سلامت روان 28
2-10- اهداف عمومی تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش30
2-11- اهداف اختصاصی تربیت بدنی در آموزش و پرورش31
2-12- اصول تدریس تربیت بدنی در آموزش و پرورش31
2-13- در تدریس درس تربیت بدنی اصول ذیل باید مورد توجه قرار گیرد32
2-14- خصوصیات رشد و اهداف تخصصی تربیت بدنی در مقطع متوسطه32
2-15- ویژگیهای عمومی پسران33
2-16- دسته بندی رشته های ورزشی34
2-17- اصول روانی انتخاب فعالیتهای ورزشی34
2-18- ویژگیهای ورزش35
2-19- فواید ورزش36
2-20- سه حیطه کسب سلامتی37
2-20-1- اهداف جسمانی (فواید جسمانی37
2-20-2- اهداف روانی (فواید روانی38
2-20-3- اهداف اجتماعی(فواید اجتماعی39
2-21- چرا ورزش میکنیم؟40
2-21-1- کنترل وزن40
2-21-2- کاهش خطر بیماریهای قلبی_عروقی40
2-21-3- کاهش فشار روانی و افسردگی41
2-21-4- لذت بردن41
2-21-5- ایجاد عزت نفس41
2-21-6- مشارکت در امور اجتماعی41
2-22- چرا ورزش نمیکنیم؟42
2-23- اساسنامه مدارس شبانه روزی 43
2-24- دستورالعمل اجرایی مدارس شبانهروزی48
2-25- پژوهشهای پیشین52